Rasmus fra Friluftsland København var i april 2016 med tre kammerater i Jotunheimen for at gå Stian Hagens Høgruta, der er et norsk modsvar til den klassiske “Haute Route” mellem Chamonix og Zermatt i alperne. Den tur kan du læse mere om i det følgende:

Dag 4: Spiterstulen – Leirvassbu, over Tverråbrean og Bukkeholsbrean

Af Rasmus Balthazar Munk

• Distance: ca. 18 km
  • Højdemeter: 1200 m
  • Tid: Godt 8 timer (9.00-17.15)

Læs mere om Stian Hagens Høgruta i aktivitetsguiden

Dagbog

Vi vågnede endnu en gang til et lavt skydække, og besluttede allerede fra morgenstunden ikke at forsøge at gå hele dagsetapen over Galdhøpiggen, der for det første er en lang og hård tur, og for det andet byder på nogle nedkørsler, der kræver gode forhold og godt sigt for at kunne gøres sikkert og forsvarligt. Forholdene var vi usikre på, og vejret var ikke godt, så vi besluttede os for at forsøge varianten over Tverråbrean og håbe på at skydækket lettede når vi kom lidt op ad dagen. Vejrudsigten lagde op til opklaring omkring kl. 13, så vi krydsede fingre og begav os afsted.

Lidt blandet vejr fra morgenstunden, men håb om den lovede opklaring hen ad dagen. Foto: Rasmus B. Munk

Turen op ad Tverråbrean til Vakkerbandet gik uden problemer, andet end et skydække, der kun syntes at blive tættere, jo længere vi kom op. Turen går over en større bræ, men den er nogenlunde tilforladelig og man kan fint undgå områder med sprækker. Vi gik med sele på, men var ikke bundet ind. På toppen af Vakkerbandet besluttede vi os for at vente lidt på opklaring, og brugte tiden til at spise vores frokost og forsøge at lokalisere den rende, vi skulle køre ned ad. Vi fandt dog ikke andet end en stejl og stenet fjeldside, der ikke så ud til at tilbyde nogen form for kørbar vej ned, og da vejret heller ikke blev bedre, besluttede vi os for at forsøge at finde en nedkørsel mod Søre Illåbrean på den anden side af Bukkeholsbandet. Turen ned til Bukkeholsbandet foregik i noget når komplet whiteout, så vi besluttede os for at snu og køre ned ad Bukkeholsbrean til Visdalen, hvor vi ville ramme det sidste stykke af den kvistede løjpe til Leirvassbu.

På vej op mod Tverråbrean. Foto: Rasmus B. Munk.
4_3
Tverråbrean. Mens det stadig så ud som om opklaringen var på vej. Foto: Rasmus B. Munk.
Skyer og støt svindende sigt omkring Vakkerbandet. Foto: Rasmus B. Munk.

Turen ned ad Bukkeholsbrean var ren cruising i tåge, fin sne og med meget lidt hældning. I bunden bliver bræen lidt stejlere, og der dukker nogle sprækker op, men vi var heldigvis kommet under skydækket og havde fået sigtbarheden tilbage, så det lod sig fint gøre at navigere uden om de værste sprækker. Vi var tilbage i Visdalen et sted mellem kl. halv fire og fire, og kunne tage fellerne på igen og bevæge os de sidste knap 200 højdemeter op til passet mellem Kyrkja og Tverbytthornet, hvorfra det går jævnt nedad til Leirvatnet og Leirvassbu.

Det første flade stykke ned ad Bukkeholsbrean i ganske fin sne. Foto: Rasmus B. Munk.
På det nederste stykke af bræen dukker der lidt sprækker op, men det lader sig fint gøre at undgå dem. Foto: Rasmus B. Munk.
Omkring det nederste stykke af bræen dukker der lidt sprækker op, men det lader sig fint gøre at undgå dem. Foto: Rasmus B. Munk.
Tilbage i Visdalen kome fellerne på, og vi begav os langs den kvistede løjpe det sidste stykke mod Leirvassbu. Foto: Rasmus B. Munk
Visdalen. Foto: Rasmus B. Munk.
Det sidste stykke opad inden det går støt nedad mod Leirvassbu. Foto: Rasmus B. Munk.

Vi var fremme ved hytten ca. 17. 15 efter en lang dag i tågen. Uanset hvilken variant, man vælger op omkring Galdhøpiggen og ned over bræerne, skal man nok være forberedt på, at det blive en udfordring at finde vej, hvis ikke sigtbarheden er god, da de mange bræer ikke byder på ret meget at orientere sig efter, hvis de omkringliggende toppe er dækket af skyer.