X

Fokus | “Do Right” – ny bæredygtighedsstrategi fra Arc’teryx

Foto: Arc'teryx

Friluftsland har altid sat en ære i at forhandle et bredt udvalg af markedets bedste friluftsudstyr, men vi er også rigtig stolte af at forhandle nogle af de mærker, der tager bæredygtighedsudfordringen alvorligt, og gør en målrettet indsats for at forme en fremtid hvor vi forbruger mindre og producerer bedre. I det følgende kan du læse mere om Arc’teryx strategi for hvordan de kan være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid, der er lanceret under navnet “Do Right”.

Arc’teryx: Håndværk, funktion, holdbarhed – og bæredygtighed!

Arc’teryx har i mange år har været absolut førende på håndværk, funktionalitet og holdbarhed, og det er vel ikke for meget sagt, at canadiernes topprodukter er svære at hamle op med. De fleste, der har ejet et Arc’teryx-produkt vil formentlig have bemærket Arc’teryx’ uovertrufne sans for pasform og bevægelsesfrihed, kombineret med materialer der holder til imponerende meget og håndværksmæssig finesse, det er de færreste af konkurrenterne, der kan matche.

Til gengæld har Arc’teryx ikke været specielt højlydte på bæredygtighedsfronten. De har i mange år arbejdet ud fra en stille overbevisning om at de produkter, der holder længst og fungerer bedst, i sidste ende belaster miljøet mindst. Det gør de op med i 2022, hvor de lancerer en ambitiøs plan, der skal styrke deres indsats på nogle centrale bæredygtighedsparametre.

Klimaaftryk

Først og fremmest har Arc’teryx lagt en plan for at reducere deres klimaaftryk i produktionsfasen – både den del de selv står for og den del, der afhænger af samarbejdspartnere. Gennem livscyklusanalyser, foretaget i samarbejde med eksterne partnere, har Arc’teryx fundet ud af at ca. 65 % af et Arc’teryx-produkts miljøbelastning kommer fra selve produktionsfasen. Resten er vask og imprægnering hos brugerne. samt hvordan produkterne “ender deres liv”, når de en dag bliver kasseret. Fordi produktionsfasen altså står for ca. to tredjedele af miljøbelastningen, er det helt naturligt at starte her:

65 % mindre udledning af drivhusgasser inden 2030

Det måske vigtigste og mest håndgribelige mål, Arc’teryx har sat sig, er at minimere udledningen af drivhusgasser under produktionen. Det gælder hele produktionskæden, inklusive materialeleverandører, fabrikker, shipping, distributionscentre. Arc’teryx’ undersøgelser har vist at 5 % af firmaets samlede udledning af drivhusgasser stammer fra deres faciliteter – deres hovedkvarter, designcenter og fabrik i Vancouver, samt deres brand stores rundt om i verden. De resterende 95 % stammer fra eksterne leverandører, såsom materialeleverandører, produktionsfaciliteter, transportudbydere osv.

At barbere to tredjedele af drivhusgasregnskabet er et ambitiøst mål. Og det faktum at så meget af den samlede udledning, Arc’teryx’ produkter står for, ligger hos eksterne samarbejdspartnere gør kun projektet mere ambitiøst. Mere end fire femtedele af de 95 %, der stammer fra eksterne leverandører, kan tilskrives tilvirkning af råmaterialer, fremstilling af garn og tråd, tekstilproduktion og syarbejde. Det er altså fremstilingen af materialer og selve produktionsprocessen, der udgør langt størstedelen af miljøbelastningen, hvilket leder os til den næste grundsten i Arc’teryx’ bæredygtighedsarbejde.

Foto: Arc’teryx

Produktlevetid og cirkularitet

Som nævnt ovenfor har Arc’teryx altid sat en ære i at producere markedets bedste friluftsudstyr, der kan holde til krævende brug år efter år. Men produktlevetid handler om andet og mere end at lave holdbart, slidstærk udstyr. I det store perspektiv handler det lige så meget om hvordan vi som samfund og kultur bruger og forbruger ting. Og netop fordi selve produktionen (materialetilvirkning og produktfremstilling) er den suverænt dyreste post i bæredygtighedsregnskabet, er det et vigtigt sted at sætte ind:

Genbrug og “second hand”. Keep your gear in play!

I 2019 søsatte Arc’teryx “second hand”-projektet “Used Gear” i USA. Konceptet går i al sin enkelthed ud på at kunder kan indlevere deres brugte Arc’teryx-udstyr til Arc’teryx, mod en rabatkupon svarende købsprisen på det indleverede produkt. Arc’teryx kigger produkterne igennem og sørger for at de er i god stand, og sætter dem så til salg igen på usedgear.arcteryx.com/. Produkter købt gennem Arc’teryx’ “second hand”-side har samme garanti som nye Arc’teryx-produkter, så det er en god og sikker måde at købe brugt uden den risiko, der ellers kan følge med. Det er også en let og bekvem måde at sende sit gamle udstyr videre ud i verden for folk, der ikke har tid, energi eller lyst til selv at skulle sælge det på brugtmarkedet.

Used Gear” bliver i 2022 udvidet til også at omfatte Canada, og vi håber vi inden for et par år også kan få det at se i Europa.

“Rebird”specialkollektioner fremstillet af stofrester

En anden helt central del af at minimere miljøbelastningen, er at sørge for at de dyrebare materialer, der bliver fremstillet bliver brugt – rub og stub. Der vil uundgåeligt være små stofrester i overskud, når de mange umage former, der skal til at skabe et stykke beklædning med en avanceret pasform, skal klippes ud af en rektangulær rulle med tekstil. Derfor er Arc’teryx, ligesom flere andre producenter i friluftsindustrien begyndt at fremstille specialkollektioner af stofrester under navnet “ReBird”. ReBird-produkterne kan både være farverige specialudgaver af eksisterende modeller og mere klassiske “upcycling”-produkter som små poser, tasker, tote bags og lignende, fremstillet af stofrester. Du finder “ReBird”-produkterne på Arc’teryx’ hjemmeside ved at skrive “rebird” i søgefeltet:

Udover “ReBird” bruger Arc’teryx også overskydende tekstiler fra deres fabrik i Vancouver til velgørenhedsarbejde, hvor ansatte arbejder frivilligt med at lave regnslag, vindjakker og lignende til hjemløse i Vancouver-området.

“Upcycling”-event med Arc’teryx-ambassadør Nicole McLaughlin. Foto: Arc’teryx

Bliv klogere på Arc’teryx’ ReBird -koncept

Arbejdsforhold, social ansvarlighed, nærmiljø og fællesskab

Der er 67 forskellige personer involveret i de 190 arbejdsprocesser, der skal til at skabe Arc’teryx’ flagskib, den ikoniske Alpha SV Jacket, der stadig bliver fremstillet på Arc’teryx egen fabrik, ARC’One i Vancouver, Canada. Arc’teryx er et af de få store outdoorbrands, der har deres egen produktionsfacilitet, men efterhånden produceres langt størstedelen af deres kollektion af eksterne partnere – primært i Sydøstasien.

Uforligneligt håndværk og avancerede tekniske løsninger har altid været et af Arc’teryx’ varemærker, og derfor er medarbejderne på gulvet en vigtig del af Arc’teryx’ DNA.  Af samme grund har Arc’teryx altid været tæt på deres ansatte og haft ry for gode medarbejderforhold igennem produktionskæden. Men som et af verdens førende outdoorbrands med samarbejdspartnere og underleverandører i det meste af verden, er det ikke nok at have et godt ry.

80 % Fair Trade inden 2025

Som en del af deres bæredygtighedsstrategi har Arc’teryx sat sig et mål om at 80 % af deres kollektion skal være produceret på en Fair Trade-certificeret facilitet inden 2025. Derfor er de i fuld gang med at sørge for at alle deres vigtigste samarbejdspartnere bliver Fair Trade-certificeret. Det er en længere proces, der dels kræver at alt fra arbejdsforhold til lønninger og medarbejderrettigheder bliver vurderet og godkendt efter “The Fair Trade Factory Standard”, der er defineret af Fair Trade USA. derudover er det et krav at Arc’teryx betaler en ekstra præmie, der sættes ind på en medarbejderstyret bankkonto, for hvert produkt fabrikken producerer.

I 2021 opnåede tre af Arc’teryx’ faste samarbejdspartnere i Vietnam Fair Trade-certificering, hvilket betyder at 20 % af Arc’teryx’ kollektion nu er Fair Trade-certificeret. Der er altså et stykke vej før de når målsætningen på 80 %, men processen er i fuld gang, og efterhånden som de forskellige fabrikker færdiggør certificeringsprocessen vil tallet stige støt.

Foto: Arc’teryx
Foto: Arc’teryx

Støtte til græsrodsorganisationer og lokale initiativer

Udover gode forhold for deres ansatte, har Arc’teryx også en ambition om at være tilstede i deres lokalmiljø og være med til at skabe positive ændringer i outdoorbranchen. I 2021 donerede Arc’teryx i alt 1 million dollars til mindre græsrodsorganisationer, der arbejder for naturbeskyttelse og at skabe en sundere friluftskultur, der både bliver mere åben og inkluderende og bedre i stand til at tage vare på naturen. Derudover arrangerer Arc’teryx også en række “academies”, “clinics” og “community events”, der giver mulighed for at lære mere om friluftsliv og bæredygtighed af nogle af verdens dygtigste inden for området.

Arc’teryx Climbing Academy i Squamish, BC, Canada. Foto: Arc’teryx
PRIDE-event i 2021. Foto: Arc’teryx

Læs mere om Arc’teryx’ små og store initiativer for bæredygtighed og fællesskab i outdoor-miljøet

Indholdsoversigt

Relaterede artikler