Canadiske Arc’teryx revolutionerede friluftsbranchen tilbage i 1990’erne, og har været absolut førende, når det kommer til innovativt design og “state of the art”-håndværk lige siden. I det følgende tager vi dig en tur med bag kulisserne, og stiller skarpt på nogle af de små, men vigtige, detaljer, der gør at Arc’teryx stadig er i en klasse for sig.

Se alt fra Arc’teryx i webshoppen

“Obsessive design” – historien om Arc’teryx

Historien om Arc’teryx starter, da Dave Lane i 1989 begynder at lave klatreudstyr under navnet “Rock Solid”. To år senere omdøber Dave og hans kompagnon Jeremy Guard firmaet til Arc’teryx – efter fossilet Archaeopteryx Litographica, der er et vigtigt symbol for evolutionsteorien – og sætter sig for at vende op og ned på outdoor-industrien. Det starter med en klatresele, Vapor Harness, der benytter en innovativ lamineringsteknologi. I 1993 kommer den ikoniske Bora-rygsæk til, og da Arc’teryx i 1996 begynder at producere GORE-TEX-beklædning med deres kompromisløse designfilosofi og avancerede lamineringsteknologi, tager det for alvor fart. Siden da har Arc’teryx flere gange været først med nye teknologier og små innovative detaljer, der sidenhen er blevet standard i branchen – bl.a. de vandtætte lynlåse, der findes på praktisk talt al “high end” skalbekædning i dag…

Dynamisk sømplacering

Grundpillen i Arc’teryx’ beklædningssortiment er en avanceret, formsyet pasform, der giver maksimal bevægelsesfrihed. Det gør det både lettere at bevæge sig i tøjet, og sørger for at du ikke overbelaster enkelte syninger eller andre udsatte punkter, hvis du går halvt eller helt i spagat for at nå næste fodtrin eller rækker højt efter næste greb.

Den gode pasform kommer fra en kreativ og innovativ placering af syninger og sømme, der sørger for at der er plads til din krop i tøjet, både i komprimerede og udstrakte positioner. Sømplaceringen sørger samtidig for at de relativt svagere syninger ikke er placeret på de steder, der ikke kan undgå at blive strakt, når du strækker dig. De avancerede mønste, der dikterer hvor syninger og samlinger skal sidde, er et af Arc’teryx’ vigtigste kendetegn, og den måske vigtigste af de små, usynlige detaljer, der gør en kæmpe forskel i praksis!

Mønstrene er udviklet gennem dataindsamling og tæt samarbejde med Arc’teryx’ sponsorerede atleter og samarbejdspartnere, der spiller en vigtig rolle ift. at teste prototyper og komme med feedback og input til små justeringer.

 

Højt “stitch count” – den røde tråd i Arc’teryx tilgang til slidstyrke

En anden vigtig detalje, der gør en kæmpe forskel er det antal sting, der er i de enkelte syninger. Et højere “stitch count”, dvs. flere sting pr. centimeter, giver et mere holdbart produkt, fordi der er mere tråd til at holde belastningen, der også bliver fordelt på flere punkter i tekstilet. Ulempen ved et højt “stich count” er, at det stiller større krav til håndværkeren såvel som symaskinen, og er mere tidskrævende. Og i sidste ende dyrere…

Sammenlignet med konkurrerende produkter, vil Arc’teryx ofte have en højere “stitch count” end konkurrenterne, og det gør ganske enkelt, at Arc’teryx syninger er mere robuste. Kombineret med en dynamisk sømplacering, der giver mindre belastning på de enkelte syninger, er det med til at gøre Arc’teryx’ produkter exceptionelt stærke.

Grundigheden og ambitionsniveauet helt ned i de små detaljer, 99 % af os aldrig kommer til at lægge mærke til, er en af vigtigste grunde til at Arc’teryx af de fleste regnes for førende når det kommer til pasform, materialer og håndværk. Og den samme insisteren på at selv små detaljer kan spille en væsentlig rolle i det overordnede indtryk har været en drivkraft i meget af det innovative arbejde, Arc’teryx har gjort på designfronten. Du kan læse mere om nogle af de væsentligste Arc’teryx-innovationer, der er blevet fuldstændig standard outddoor-branchen her:

Læs “4 gode eksempler på hvorfor Arc’teryx er i en klasse for sig”

Se alt fra Arc’teryx i webshoppen