Kulden begynder for alvor at komme snigende og det betyder blandt andet at det er tid til at finde de tykke jakker og frakker frem fra skabet. Men en stor, varm jakke er ikke det eneste, du kan gøre for at komme mere komfortabelt gennem den kolde tid. Vi giver vores bedste tips til hvordan du gør hverdagen lettere for dig selv, hvis du er typen der har tendens til at gå og klapre tænder det meste af vinterhalvåret, ude såvel som inde.

Brug tætsiddende uld inderst

Det første råd er et af de råd, vi giver oftest ude i butikkerne, og det er lige så godt til hverdag som på tur: Brug uld som inderste lag! Og gerne merinould. Uld har en fantastisk evne til at hjælpe kroppen med at temperaturregulere, både når du er kold og varm. Det gør uld helt genialt som inderste lag, når du skal klæde dig varmt på, fordi det faktisk også er behageligt, hvis du skulle have fået lidt for meget tøj på. Derudover er uld helt genialt til at håndtere fugt og er naturligt lugtresistent, hvilket gør det oplagt, hvis du får pulsen lidt op på cykelturen til og fra arbejde eller skole. Og så er især den fine, bløde merinould helt enormt komfortabel direkte mod huden, hvilket kun gør det mere oplagt som inderste lag.

En ærmeløs uldundertrøje eller en T-shirt vil være fremragende som komfortabelt, temperaturregulerende inderste lag under en skjorte eller bluse, ligesom et par lange eller mellemlange underbukser kan holde på varmen omkring underlivet og lårene under et par bukser eller en nederdel. Der findes masser af enkelt, neutralt uldundertøj, der glider ubesværet under alt fra afslappet hverdagstøj til skjorte og slips.

Et godt tip er, at ulden skal sidde nogenlunde tæt, hvis den skal varme (og temperaturregulere) optimalt. Et tætsiddende inderste lag holder på den varme, kroppen generer, mens løstsiddende tøj tillader alt for meget af den varme luft at slippe ud – og kold luft at slippe ind.

.

Se vores store udvalg af merinould

Husk benene

Overkroppen er klart den vigtigste at holde varm, men den er de fleste også gode til at holde godt beskyttet med flere lag tøj og overtøj. Benene, derimod, bliver ofte ladt i stikken, med blot et enkelt lag beklædning, der hverken yder nogen særlig beskyttelse mod vind, vand eller kulde. Et par kraftige jeans er selvfølgelig noget andet end en tynd bomulds-T-shirt, men som det eneste lag på en råkold, blæsende efterårs- eller vinterdag er det ganske enkelt håbløst utilstrækkeligt.

Selvom vi slet ikke mister lige så meget varme fra benene som fra overkroppen, kan varmetab fra benene bidrage væsentligt til både generel nedkøling og diskomfort på en kold dag, så det er et oplagt sted at sætte ind. I stedet for at tage endnu en varm trøje på, er det værd at overveje et par lange uldunderbukser – eller bare et par halvlange af slagsen, der varmer omkring hoften og lårene.

Det er selvfølgelig noget mere besværligt at tage et par lange underbukser af, hvis du får det for varmt. Men netop fordi benene slet ikke genererer lige så meget varme som overkroppen, kan du let regulere ved at tage et lag af overkroppen, hvis det ekstra lag på benene holder for godt på varmen.

.

Hold dig tør

Det tredje råd er mere indirekte end de første to, men ikke desto mindre fuldstændig essentielt: Hold dig tør. Hver gang dit tøj bliver en lille smule vådt eller fugtigt – enten når du får pulsen godt op på cyklen, eller når du ikke gider tage regntøj på fordi det jo bare drypper lidt – koster det i varmeregnskabet. Jo bedre det lykkes dig at holde dig tør, jo lettere er det at holde varmen.

Hvis du cykelpendler og bliver lidt svedig undervejs, kan det anbefales at have en skiftetrøje med, så du altid har mulighed for at være helt tør, når du ikke længere er aktiv. Det er det helt samme princip, der gør at vi anbefaler at man skifter til tørre inderste lag inden man lægger sig i soveposen på kolde ture: Det kræver energi at tørre fugtigt tøj, og hvis du har tøjet på, er det din krop der skal levere den energi.

Derudover er det en kæmpe fordel at have et godt, åndbart sæt regntøj/skaltøj, du også gider bruge når det kun regner en lille smule. Vi ser rigtig mange folk i bybilledet uden især regnbukser i regnvejr. Vi kender det  nok alle sammen: Det begynder at regne, men ikke så meget, og så er det fristende at tænke at det nok ikke bliver så slemt, i stedet for at stoppe op og tage regntøj på. Og det er heller ikke altid, man bliver specielt våd, men fugtigt tøj koster på varmekontoen.

Et par gode, åndbare skalbukser giver også en masse ekstra varme på en kold dag, fordi de er fuldstændig vindtætte, så skalbeklædning kan sagtens være andet og mere end regntøj i vinterhalvåret.

.

Varme uldsokker og tykke såler

Fødderne er ikke det sted, du taber mest varme. Til gengæld kan det være noget af det mest ubehagelige at have kolde tæer. Et par tykke uldsokker sokker og et par tykke såler i skoene er den oplagte løsning, men flere eller tykkere sokker og såler er ikke altid vejen frem. Det er vigtigt at der er lidt luft omkring fødderne, så hvis der ikke er ordentlig plads i skoene, kan det i værste fald have den modsatte effekt, at stoppe dem ud med ekstra lag. Til gengæld kan et par gode, tætsiddende uldsokker gøre en verden til forskel, hvis du er vant til at gå i almindelige bomuldssokker, og de behøver ikke fylde meget mere i skoene.

Fodtøjet spiller selvfølgelig også en afgørende rolle, især hvis det er rigtig koldt. Men ligesom med resten af kroppen, gør det en stor forskel hvor effektivt det inderste lag regulerer temperatur og fugt, og her er uld ganske enkelt uovertruffent. Du kan både bruge vandresokker med uld, eller de almindelige hverdagssokker med uld, der også findes masser af. Vandresokkerne sidder tættere til foden og er ofte også mere slidstærke, og hvis du også bruger dem til vandring, er de den ekstra investering værd. Til hverdagsbrug er de lidt billigere hverdagsuldsokker fuldt ud lige så gode.

.

Husk hals og hoved

Man hører ofte, at man mister ekstraordinært meget varme fra hovedet. Det er en sandhed med modifikationer, for man mister teknisk set lige så meget varme pr. overfladeareal fra hovedet som fra resten af kroppen. Men fordi det trods alt er mere almindeligt at gå udenfor uden hue og halstørklæde end uden bukser, vil hovedet og halsen for mange være oplagte steder at sætte ind. Hvis resten af kroppen er ordentligt klædt, kan hoved og halsregionen stå for uforholdsmæssigt stor del af dit samlede varmetab, så det kan stadig væreet godt råd at tage en hue på, hvis du fryser om fingrene!

 

.