Jorden rundt på motorcykel. Del 1: Øde områder.

Frode Kjems Uhre er 56 år gammel, far til fire, tidligere pilot i SAS og nu fuldtidseventyrer. Han er medlem af Eventyrernes Klub, De Berejstes Klub samt Dansk Kano Ekspeditionsklub og noget af en globetrotter: Frode har som den første dansker nogensinde besøgt samtlige af verdens 193 lande og alle syv kontinenter! Han har dykket i 125 af dem og har padlet kano eller kajak i alle syv verdensdele, bl.a. på havkajakekspeditioner i Alaska og kanoekspedition i nordvestterritoriet i Canada.  Frode er uddannet dykkerinstruktør og skiinstruktør, og har desuden arbejdet som både dykkerguide og havkajakguide på Antarktis. Lige nu er han ved at køre jorden rundt på motorcykel. Undervejs har han på skift haft sine børn med på etaper af turen.

Frode er netop rejst til Ulan Bator i Mongoliet, for at fortsætte motorcykelturen jorden rundt fra hvor han slap. Over sommeren regner han med at færdiggøre etapen gennem Asien, og så mangler hans stort set bare at krydse Nordamerika, for at have været jorden rundt på motorcykel.

I kan læse mere om Frodes tur her på bloggen, hvor han i fire små indlæg vil give indblik i forskellige aspekter af turen gennem Mellemøsten og Asien. I kan også følge hans færd løbende på Facebook-siden ”Frode Uhre adventure”.


13-Kasakhstan

Øde områder

Af Frode Uhre

At køre på motorcykel gennem den voldsomme trafik i en storby som f.eks. Teheran kan være ret ubehageligt, men at køre på motorcykel gennem store, øde områder er heller ikke den sikreste måde at rejse på. Hvis uheldet er ude, er der ingen til at hjælpe dig.

I Centralasien har jeg flere steder kørt mange timer uden at møde andre på vejen, og i Mongoliet var der ofte slet ingen vej! Så kørte jeg bare ind over de endeløse græsstepper på kompaskurs, og efter nogle timer dukkede der som regel en lille landsby op.

Når jeg har siddet der alene på min motorcykel, så har jeg følt mig meget lille, og jeg har selvfølgelig tænkt over konsekvensen af f.eks. et slemt styrt. Jeg har morfin med til at tage stærke smerter, men hvis man pludselig ligger ved siden af motorcyklen på et meget øde sted med et brækket ben efter et slemt styrt, kan der være langt til hjælp. Det vil også være kritisk, hvis motorcyklen lige pludselig ikke kan køre. Jeg har selvfølgelig værktøj med til at klare punkteringer og små reparationer. De meget dårlige veje er virkelig hårde ved materiellet, men min Yamaha XTZ Tenere har klaret turen fint indtil videre. Bagageholderen til mine aluminiumssidetasker er knækket nogle gange, og så har jeg måttet reparere dem med gaffatape og humpe stille og roligt af sted til nærmeste landsby, hvor der var et svejseapparat. Det har nogle gange været flere dages kørsel væk.

Følg Frodes tur på facebook

61-1860-1857-1556-1554-1422-Mongoliet21-Mongoliet