Kap Verde. Santiago og Santo Antão.

Af Lotte Randeris Kristensen

Hvordan kommer jeg frem?

Man flyver. Flere af øerne har internationale lufthavne; de mest tilgængelige på charterøerne Sal og Boavista, og i hovedstaden Praia på Santiago. At flyve direkte er kun muligt med charterfly, ellers må man altid forvente mindst én mellemlanding fra Danmark.

Ideen til at lave en kombineret tur til Kanarieøerne og Kap Verde stammer fra en observation af, at udgifterne til flybilletter var de samme, som hvis man fløj en mere direkte vej til Kap Verde. Fra Gran Canaria er der et par ugentlige afgange til Sal og Santiago med det lokale kanariske selskab, Binter.

Internt mellem øerne er den primære transportform ligeledes fly, med undtagelse af enkelte øer, som ikke har lufthavn. Det lokale selskab, TACV (https://flytacv.com/) er den primære udbyder.

Enkelte øer har ingen lufthavn, og kan kun nås via vandet. For at komme til vandreøen Santo Antão, skal man flyve til naboøen, São Vicente, og derfra tage færgen videre.

Er man generelt mere til vandvejen, findes der færger mellem flere af øerne, men færgedriften forekommer yderst ustabil, vejrafhængig, og det er ikke uhørt at færger synker. Umiddelbart kræver denne transportform, at man har god tid på sin tur, og kan tåle forsinkelser på flere dage.

Hvordan kommer jeg rundt?

Man kommer rundt på øerne i små, kollektive minibusser kaldet aluguers eller coletivos. De kører efter den fulde bils princip, og man kører ofte rundt og rundt i gaderne på jagt efter flere passagerer til at fylde pladserne, inden man vender mod den endelige destination. Af uransalige årsager er næsten alle biler på øerne Toyotaer: En aluguer er enten en klassisk Hiace varevogn, eller en Hilux med bænke på det åbne lad, og en farvestrålende presenning med et eller andet påsyet mærkevarelogo for blære-effekt. Her kan man dele plads med mennesker, dyr, baggage, byggematerialer og alt hvad der ellers skal transporteres fra A til B.

Aluguer. Foto: Lotte Randeris Kristensen.

Aluguer på Santiago. Foto: Lotte Randeris Kristensen.

Stiger man på en tom minibus er det vigtigt at informere chaufføren om hvorvidt man ønsker at køre aluguer eller privat taxa. Sidstnævnte er måske mere komfortabelt og hurtigt, men også meget dyrere – og da det er mere lukrativt for chaufførerne, vil de ind imellem vælge at køre privat, hvis intet andet er aftalt.

Aluguers kører primært mellem forskellige destinationer på øerne, imens der internt i de større byer kører små taxaer, som ikke er til kollektiv kørsel.

Hvornår kan man tage af sted?

Principielt set når som helst – der er ingen tidspunkter, hvor øerne ikke kan besøges, eller vandring er umulig. Alligevel er der lidt ekstra at komme efter under eller lige efter regnsæsonen, som varer fra juli til december, da alt er grønnere og mere frodigt, og sukkerrørene står i blomst. Hvis der forekommer ekstra kraftige regnskyl, kan der være fare for at enkelte ruter er ramt af oversvømmelser, især på Santo Antão.

Ponta-dos-sol-edit-7_web

Foto: Lotte Randeris Kristensen

Mellem december og marts er der hyppigere forekomst af den tørre ”harmattan”-vind, som bringer sand og støv med sig fra Sahara, og giver meget ringe sigtbarhed.

Hvad med overnatning?

Teltning er ikke oplagt på Kap Verde. Der er ikke kultur for det, landskabet er de fleste steder ikke rigtig egnet, og det er principielt ikke tilladt at slå telt op på offentligt land.

Til gengæld er der masser af fine bed and breakfasts, vandrerhjem og muligheder for homestays i forskellige former. Airbnb er lokalt en meget udbredt måde at annoncere på, og samler mange tilbud, fra organiserede hoteller til små, private værelsesudlejninger.

I Praia er det klart en varm anbefaling værd at gå på airbnb og finde Tété Alhinho, som tilbyder overnatning i sit hjem. Tété er lokalkendt musiker, og hun og hendes familie er fantastiske, venlige og interesserede værter, som går langt ud over det forventelige i forhold til gæstfrihed og introduktion til landet og kulturen.

Pontas do Sol, Santo Antão. Foto: Lotte Randeris Kristensen.

Pontas do Sol, Santo Antão. Foto: Lotte Randeris Kristensen.

Er der sikkert at færdes?

Ja, de fleste steder er der sikkert at færdes. Kap Verde har en relativt lav kriminalitetsrate, som dog er steget indenfor det sidste årti. Som så mange andre steder, følger kriminaliteten turisterne og de store byer, og man skal for en sikkerheds skyld være forsigtig med at færdes alene om natten i f.eks. Praia og Mindelo. På mindre befolkede steder føler man sig absolut sikker, også om natten.

Vilde og herreløse hunde er et meget udbredt fænomen, men ifølge vores erfaringer er der generelt tale om harmløse dyr.

Hvor finder jeg ud af mere?

Vi havde medbragt Rothers vandreguide til Kap Verde, som dækker alle øerne, og kan være en udmærket overordnet introduktion til øerne hjemmefra.

Når man er på stedet, skal man dog langt hellere skaffe sig Pitt Reitmaier og Lucete Fortes' vandrekort, som eksisterer over samtlige øer, og er fantastisk detaljerede og præcise. Som forhenværende distriktslæge på Santo Antão har tyske Dr. Pitt Reitmaier vandret øen tynd i embeds medfør, og har undervejs set muligheden i at optegne kort og udpege interessante ruter for vandrere, da øerne begyndte at tiltrække sig flere turister.

Foto: Lotte Randeris Kristensen

Foto: Lotte Randeris Kristensen

Dr. Pitts kone, Lucete Fortes, driver desuden et turistbureau på São Vicente og på nettet, og hjælper bl.a. med at booke overnatninger o. lign., hvilket kan være en fordel på de steder, der er svære at få kontakt til. Eksempelvis hjalp de os med at booke en overnatning i Nortes ørken hos Doña Isabel Neves, som uden elektricitet og mobildækning i området ellers kunne have været svært at få kontakt til. Turistbureauet sælger også vandrekortene: www.bela-vista.net

Læs mere:

  • Læs Lottes rejsedagbog fra De kanariske øer
  • Læs Lottes rejsedagbog fra Kap Verde
thumb_P1070735_1024_web

Lotte

IMG_5088_web1

Søren

thumb_P1070866_1024

... og Birk

Om Lotte: Vi er en lille nybagt familie af friluftsglade mennesker; mor (Lotte), far (Søren) og Birk på 6 måneder i rejsende stund. I efteråret tog vi afsted for at tilbringe den sidste del af vores fælles barsel under mere eksotiske himmelstrøg, i selskab med vandrestøvler og barnebærestol (Osprey Poco Premium, generøst sponsoreret af Friluftsland). Det blev til 6 ugers atlantisk ø-hopping med stop på Kanarieøerne og Kap Verde, som vi beretter om i denne blogføljeton.

Læs mere: