Af August Wennerwald, Friluftsland Lyngby

Sheba, en siberian husky, og Kajka, en alaskan malamute, udgjorde to femtedele af vores gruppe, da vi i sommeren 2016 tog på tur til det svenske Laplands smukke fjelde. Begge hunde har tidligere været med på dagsture flere steder i Skandinavien – både sommer og vinter – men dette var deres første flerdagestur. Der er mange ting at huske, når man tager sin hund med på ferie. Det kan du læse mere om her. Men det, at tage sine hunde med i fjeldet, kræver noget ekstra træning såvel som planlægning. Samtidig er der visse regler, man skal sætte sig ind i, inden man rejser afsted med sin firbenede ven. I løbet af dette blogindlæg vil jeg dele nogle af de erfaringer, vi gjorde os før og under vores tur nordpå.

Fjeldtur med hund

Forberedelse

En tur til fjeldene kræver altid sin portion planlægning – og når man rejser med hunde for første gang, er der pludselig en ny række ting, man skal sætte sig ind i og forholde sig til. Hvilke krav stiller det pågældende land til besøgende, der ønsker at medbringe deres hund? Hvilke regler gælder der for hunde i de forskellige nationalparker? Hvad slags nyt udstyr skal man have med?

Relevante regler for folk der ønsker at rejse til Sverige eller Norge med deres hund

I hhv. Sverige og Norge gælder der de nogenlunde samme regler for folk, der ønsker at besøge landet med deres hund. Disse omhandler bl.a. krav til vacciner, ormekur mm. Det er vigtigt at sætte sig ind i disse inden afrejse. Nordisk Samarbejde har to sider med rejseregler for de to lande, der kan anbefales:

Hunde og nationalparker

For at beskytte naturen i nationalparkerne, har Länsstyrelsen i Sverige lavet en række regler, vandrere skal følge, når de tager deres hund med på tur. Forinden turen undersøgte vi gennem vores guidebog for områderne, hvilke der gælder for hhv. Kungsleden og Abisko. Husk at sætte dig ind i de regler, der gælder for lige netop den eller de parker, du ønsker at besøge. Det er også værd at nævne, at ingen de hytter vi kom forbi i Lapland tillod gæster at have deres hund boende. Om der er hytter hvor dette er tilladt, skal jeg ikke kunne sige. Så sæt dig også ind i dette – særligt hvis du ikke ønsker at rejse med telt.

Udstyr

Da hver af hundene skulle bære deres egen mad, var en kløv et essentielt stykke udstyr for os at investere i. Valget faldt på Ruffwear’s “Palisades Pack” som er bygget til flerdages ture. Selve tasken sidder fast på en sele med fire fæstepunkter, hvilket sikrer den nødvendige stabiltet og komfort, selv når dagen byder på vanskeligt fremkommeligt terræn.

I et halvt år inden vi tog afsted, trænede vi hundene til at bruge det nye stykke udstyr. Vi startede med at fylde den med ganske lidt vægt og øgede derefter stille og roligt. Dansk Polarhunde Klub har skrevet et artikel om netop kløven og hvordan man træner sin hund i at gå med en. Den brugte vi selv som kilde:

Læs Dansk Polarhunde Klubs guide til at træne sin hund til at gå med kløv

Selve turen

Takket være en rummelig bil gik den 2000 km lange køretur fra Sjælland til Nikkaluokta relativt nemt. Da vi kun var 3 mennesker, kunne hundene have hele bagagerummet for sig selv – og undervejs stoppede vi jævnligt, så vi, så vel som hundene, kunne strække benene. Selv med en stor bil kan man ikke komme uden om det faktum, at turen til Lapland er lang. Undervejs havde vi to stop med overnatning, hvilket fungerede rigtig fint. Efter den to dage lange køretur, ankom vi til destinationen og kunne indlede vores vandretur.

Overnatninger i fjeldet

Vores telt set-up bestod at et Hilleberg Nallo 2GT samt et Hilleberg Akto. Nallo 2GT er et praktisk telt for folk som rejser med meget grej eller hunde, da teltet har en stor, rummelig apsis. Hundene endte med at sove uden for teltet alle nætter, men det var rart at have den store apsis som en ekstra sikkerhed, såfremt himmel og hav ville stå i ét, og hundene havde brug for at komme i tørvejr.

Vi indledte turen i Vistasdalen (Visttasvággi), som byder på tæt bevoksning og mange træer. Her havde vi de første par overnatninger mulighed for at bruge nedfaldne træer til at sikre hundene om natten. Efter små 20 kilometers vandring i varieret terræn, var hundene typisk så trætte, at de brugte det meste af lejrtiden på at sove.

Foto: August Wennerwald

For at sikre hundene adgang til vand i løbet af natten, havde vi en Sea to Summit Kitchen Sink med, som vi fyldte med vand fra en nærliggende elv hver gang vi slog lejer. Bortset fra dette initiativ, stod hundene selv for deres egen komfort. Hjemme fra er de vant til at sove ude det meste af året, så det, at tilbringe natten i uden for teltet, faldt dem meget naturligt.

Da vi ramte det mere golde højfjeldsterræn nogle dage inde i vores tur, måtte vi sikre hundene vha. af et spiralformet jordspyd vi havde medbragt til formålet. I det mere åbne terræn reagerede hundene ved at rulle sig sammen om natten, for at kunne holde vind og vejr bedst muligt ude.

Kløven

Vi var bekymrede for hvorvidt hundene ville kunne holde ud at bære på deres kløv hver dag i en hel uge. Selv om de havde haft kløv på før, og havde trænet op inden turen, var det først nu, de for alvor skulle testes. Vores bekymringer blev, heldigvis, ikke indfriet – hverken vi eller hundene oplevede nogle problemer med produktet. Selve tasken sidder som nævnt fast på en sele – harness – med fire fæste punkter. Selve selen er opbygget således at trækket bliver fordelt jævnt på hundens krop. Hver strop er desuden foret på indersiden, igen for at øge komforten. Øverst på selen sidder en D-ring i aluminium, hvor hundesnoren klikkes fast med en karabinhage. Ud over dette, har selen et håndtag på toppen, som viste sig særlig nyttigt når vi f.eks. skulle hjælpe hundene over elve, hvor der var mange løse sten på bunden.

Taskens opbygning

Tasken har sammenlagt seks rum – tre på hver side. De to hovedrum brugte vi til at opbevare maden i, mens de mindre rum forblev tomme. Hovedrummene har på indersiden en lille lomme, der huser de to inkluderede 1 liter-flasker i blød plast. Disse er særligt praktiske hvis man vandrer et sted, hvor man kan risikere, at der er langt mellem vandkilder. Vi valgte dog ikke at medbringe disse, da vi konstant gik ved en flod/elv.

Foto: August Wennerwald

For at gøre det så komfortabelt for hundene som muligt, sørgede vi for at fordele vægten ligeligt på hver side af tasken. Desuden tog vi tasken af hundene når vi holdt pauser og når vi slog lejr.

Alt i alt har produktet fungeret rigtig godt. Det er vores og hundenes første kløv, så noget særligt sammenligningsgrundlag har vi ikke – men vi oplevede hverken problemer i forhold til hundenes komfort eller produktets overordnede kvalitet. Slidstyrken virker til at være i top – det på trods af alt hvad kløvene blev udsat for af strabadser.

Efter

Det har været en positiv oplevelse at have hundene med på tur. Så længe vi holdte os til ruter af en rimelig sværhedsgrad, blev vi ikke begrænset af dem. Selv lange stykker blokmark forcerede de uden det store besvær. Så det er bestemt ikke sidste gang vi tager dem med i fjeldet. Jeg håber dette blog-indlæg har kunnet besvare nogle af de spørgsmål, du måtte have, og at det har givet dig inspiration til selv at tage på tur med hund.