Mad på vinterfjeld

Tobias og Tobias fra Friluftsland København brugte slutningen af januar på at krydse det norske fjeldplateau Hardangervidda på fjeldski med pulk. I det følgende kan du læse deres overvejelser omkring mad, samt et eksempel på hvordan en typisk dagsration så ud.


Læs også Friluftslands guide til vinterfjeld


Læs også Tobias og Tobias gode råd til vinterfjeldtur på Hardangervidda


Mad på vinterfjeld - det spiste vi på Hardangervidda

Af Tobias Gamrath og Tobias Tybjerg, Friluftsland København

Foto: Tobias Tybjerg Christensen.

Sammensætningen af en ens kost på vinterfjeldet kan diskuteres i lige så høj grad som kost på sommerturen eller i hverdagen. Vi vil i dette afsnit afdække hvordan vi sammensatte vores kost på Hardangervidda på langs i januar 2018, og hvilke overvejelser og erfaringer vi gjorde os. Dette kan bruges som inspiration til din mad på tur.

Kroppens behov for energi varierer meget efter kroppens fysik og aktiviteten. Hvis vi tager udgangspunkt i det energibehov, vi beregnede for os selv, skal vi til hverdag bruge ca. 3000 kcal. På vintertur er det fysiske niveau højt og kroppen bruger mere energi på at holde varmen. Vi kom i grove tal frem til at vores energibehov ville være 4500 kcal pr. dag. Dette tal kan lyde højt for nogen, for os var det lykken. Skal man indtage 4500 kcal om dagen, uden at det må veje for meget, er det bedste svar smør, chokolade og alt det andet, man ikke må spise for meget af til hverdag.

Madplan for en typisk dag:


Morgenmad (177 g/767 kcal pr. måltid)

  • Trek'n'Eat Müsli med mælk (150 g, 555 kcal, nemt og lækkert)
  • Kanelsukker (12 g, 40 kcal, giver mulighed for lidt variation)
  • Smør (15 g, 108 kcal, tilføjer nemme kalorier)

Frokost (375 g/1397 kcal pr. måltid)

  • To skiver hvidt fuldkornsbrød (80 g) med pølse (50 g), ost, 20 g og smør (10 g) (160 g, 580 kcal, kan erstattes med mere bjørnebrød eller loganbrød)
  • To skiver hvidt fuldkornsbrød (80 g) med nutella (35 g) (115 g, 410 kcal, kan erstattes med mere bjørnebrød eller loganbrød)
  • Hjemme bagt bjørnebrød* (note og opskrift nederst) (100 g, 410 kcal, nemt og hurtigt)

Aftensmad (210g/822 kcal pr. måltid)

  • Trek'n'Eat frysetørret vildtgryde med vildtkød (170 g, 629 kcal, nemt og lækkert)
  • Wild Jerky Beef (25g, 85 kcal, tilføjer ekstra protein, og er en lækker snack mens dens frysetørrede mad trækker)
  • Smør (15 g, 108 kcal, tilføjer nemme kalorier)

Snacks (360 g/1761 kcal pr. dag)

  • Chokolade m. nødder (70 g, 403 kcal, vælg evt. lidt forskelligt)
  • M&M's Peanuts (50 g, 256 kcal)
  • Snickers (100g, 488 kcal)
  • Raw Bite (50 g, 209 kcal)
  • Vingummier og andet slik (60 g, 207 kcal, frisker munden op efter al chokoladen)
  • Hasselnødder (30 g, 188 kcal, alternativt mandler, peanuts eller andre nødder efter præference)

Drikke (omtrent 3 liter pr. dag)

  • 1 kop kaffe/te om morgenen
  • Vand om morgenen (ca. 300 ml.)
  • Vand i Nalgene-flaske til dagen (ca. 1 liter)
  • Varmt vand i termokande til dagen (ca. 1 liter)
  • Vand til aftensmaden (ca. ½ liter)
  • 1 kop kakao/te til aftensmaden

Til morgenmad stod den på havregrød eller frysetørrede retter. De dage vi ikke spiste havregrød skiftede vi mellem 2 müslivarianter fra Trek'N Eat. De er begge gode alternativer til havregrød. Vi mixede lidt mellem havregrød og frysetørrede retter for ikke at blive trætte af morgenmaden. Dertil drak vi en lille kop kaffe eller te. Imens vi spiste lod vi brænderen køre og smelte det sidste sne til at fylde på vores termokander og Nalgene-flasker. Vi gik efter at drikke ca 2-3 liter vand i løbet af dagen. Man kan med fordel hælde varmt vand fra termokanden over i ens Nalgene i løbet af dagen, så vandet ikke fryser til is.


Se vores udvalg af frysetørret mad fra Trek'n Eat


Se hele vores udvalg af turmad og -drikke


Når vi forlod lejren havde vi en pose med snacks lettilgængelige, enten i lommen eller øverst i pulken sammen med vores Nalgenes. For at holde energiniveauet højt sørgede vi for at drikke og spise i alle pauser. Det var derfor vigtigt at pakke noget lækkert og varieret.
Frokost på vintertur er svært; en for lang pause og du bliver gennemkold, en for kort pause og du får ikke nok at spise. Vores erfaring er, at frokosten skal kunne varieres efter vejret. Var vejret godt spiste vi brød, bjørnebrød* og en lille varm ret. Den varme ret kunne være en halv portion frysetørret mad, nudler eller suppe. I dårligt vejr spiste vi brød og gik langsomt videre med et stykke bjørnebrød at gnave på. Når vi kom i lejr kunne det sidste af frokosten spises i den varme sovepose.

Aftensmad skulle ligesom alle andre måltider være nemt. Vi valgte retter fra Trek'N Eat, da de lød lækre, indeholdt meget mad og havde et højt energiindhold. Vi endte med at være super tilfredse med vores valg af både frysetørret og ikke-frysetørret mad. Det smagte supergodt, og vi blev ikke for alvor trætte af nogle ting, selvom det skal indrømmes, at en god burger i Oslo smagte himmelsk efter 10 dage på fjeldet!

Aftensmad i teltet. Foto: Tobias Gamrath.

*Note om bjørnebrød: En kaloriebombe af en anden verden! Det smager godt, fryser ikke, og der er latterligt meget energi i det. Her er et link til en opskrift fra norske Utemagasinet


Læs også Friluftslands guide til vinterfjeld


Læs også Tobias og Tobias gode råd til vinterfjeldtur på Hardangervidda