Nyhed. Osprey Levity – banebrydende ultraletvægter fra de amerikanske rygsækspecialister

Osprey Levity er en nyhed, der virkelig burde kunne få letvægtsfolket til at spærre øjnene op! Med Levity træder Osprey for alvor ind på markedet for helt ekstremt lette vandrerygsække, der ellers har været domineret af mindre amerikanske specialfirmaer, der ikke altid har været lige gode til at huske at tænke bærekomforten med i regnskabet. Osprey har altid være kendt for at ramme en imponerende balance mellem høj bærekomfort, lav vægt og funktionelt design, og de nye Levity-rygsække er ganske enkelt et lille mesterstykke i den henseende: Vægten er på blot 850 gram for den rummelige 60-liters version, ventilationen er suveræn og bærekomforten ganske imponerende. Og så har rygsækken alle de detaljer, man forventer af en Osprey-rygsæk. I det følgende gennemgår vi de revolutionerende ultraletvægtere fra de amerikanske rygsækspecialister.


Se Osprey Levity i webshoppen



Osprey Levity

Levity er Ospreys første rygsæk i kategorien "ultralight" - eller "UL", som de fleste efterhånden bare siger. Rygsækserier som Exos og Talon har gjort Osprey til et af de allerstærkeste mærker på markedet for lette, komfortable og velventilerede vandrerygsække, men det er først nu de amerikanske rygsækspecialister for alvor tager hul på "ultralight"-nichen.  Det, der kendetegner UL-rygsække er typisk dyre specialmateriale og et fuldstændig minimalistisk design, hvor alt der med rimelighed kan undværes er skåret fra. Med en vægt på sølle 830 gram i 45 liters-udgaven (str. M) og 850 gram i 60 liters-udgaven (str. M) går Osprey Levity direkte ind og tager kampen op med de allerletteste specialrygsække på markedet. Det imponerende er, at Osprey har presset vægten så langt ned uden at gå på kompromis med hverken bærekomfort eller ventilation.

Osprey Levity 60. Foto: Osprey


Bæresystem

Bæresystemet er den afgørende faktor for bærekomforten, og det er også her Osprey Levity for alvor skiller sig ud. Levity er udstyret med stort set samme bæresystem som Exos-serien, der kombinerer en AirSpeed-trampolinkonstruktion i ryggen med en superåndbar ExoForm-konstruktion i skulderremmene og hoftebæltet. Det giver en bærekomfort og ventilation, der giver UL-konkurrenterne baghjul. Bæresystemet på Levity-serien er skabt til at bære op til ca. 13 kg komfortabelt. 13 kg lyder måske ikke af meget i en 60 liter-rygsæk, men med tanke på at rygsækken selv vejer under et kilo, er man godt på vej til en let oppakning. I kombination med et superlet telt, liggeunderlag og sovepose, og minimalistisk kogegrej kan man godt komme afsted med mad og udstyr til en lille uge uden at komme over 12 kg. Og hvis man kan gå fra de 18-20 kg, der vil være en normal vægt for oppakning og mad til knap en uge, til bare 10-12 kg, begynder det altså at blive rigtig sjovt at tage på vandretur!

Det velventilerede bæresystem på den nye Osprey Levity er lavet til at bære op til ca. 13 kg komfortabelt. Foto: Osprey.

Rygstykke

AirSpeed-rygstykket spænder et åndbart og let elastisk mesh-materiale ud over en superlet aluminiumsramme, der holder selve tasken lidt væg fra ryggen. Det gør at bæresystemet på samme tid smyger sig om kroppen og lader luft passere mellem din ryg og rygsækken.  Kombinationen af den tætsiddende pasform, den fjedrende aluminiumsramme og det let elastiske mesh giver både god vægtfordeling og imponerende bevægelsesfrihed. Den lille smule dynamik, der er i bæresystemet giver en let, fri fornemmelse, og er stadig robust nok til at en oppakning på omkring 13 kg sidder godt og stabilt på ryggen. Og så får man altså ikke meget bedre ventilation, med mindre man tager rygsækken af! Ventilationen er en gave i varmt vejr, men det kan i virkeligheden betyde lige så meget eller endnu mere, at man kan holde sig tør på ryggen på de ture hvor temperaturen er lav nok til at man bliver kold hvis man bliver drivvåd af sved.

Skulderremme og hoftebælte

Skulderremmene og hoftebæltet er i Ospreys ExoForm-konstruktion, der bruger et blødt og åndbart mesh på begge sider af et superlet stabiliserende skummateriale. Det giver bedre svedtransport og ventilation på de steder, man ikke kan undgå at blive lidt våd af sved, og det er blødt og komfortabelt oven på en tynd T-shirt, eller hvis man kun har en tynd tank top på. Der er også justeringsremme på toppen af skulderremmene, der justerer balancen i toppen af rygsækken. Hoftebæltet griber om hoften, og består af åndbar ExoForm-mesh frem til hoftekammen og en bred nylonrem. Det kan ved første øjekast virke spinkelt til så rummelige rygsække, men det giver forbavsende god vægtoverførsel fra skuldrene og ryggen ned i hoften og lænden. Det, der især er imponerende ved Ospreys nye AirSpeed-bæresystemer er at overgangene fra rygstykket til hoftebæltet og skulderstropperne er fuldstændig glidende. Det giver en helt unik, jævn fordeling af vægten, og man undgår fuldstændig trykzoner, der kan give en ubehagelig følelse af at al vægten sidder på ét sted.

Hvis man kan holde vægten omkring 10-12 kg giver Osprey Levity fuldstændig suveræn bærekomfort og ventilation. Og en let oppakning med et komfortabelt bæresystem giver begrebet "vandretur" en helt ny dimension!


Materialer

En af de ting, der er med til at holde vægten på Levity-rygsækkene nede, er materialevalget. Selve hovedrummet er fremstillet i et superlet, silikoniseret ripstopnylon, der minder om det man ser i helt lette telte. Materialet er kun på 30 denier, hvilket er nærmest uhørt tyndt efter rygsæk-standarder. For at beskytte det superlette materiale, har Osprey brugt et kraftigt, men stadig imponerende let nylon med UHMWPE-forstærkninger ("Ultra-high-molecular-weight polyethylene" - samme materiale som Dyneema) til at dække bunden, samt til de udvendige elastiklomme på fronten og siderne. Halvdelen af toplåget er forstærket på samme måde. Det gør, at alle de udsatte steder på rygsækken er forstærket, og holder samtidig materialevægten nede. Ultraletvægtsudstyr er nærmest aldrig decideret slidstærkt, og Osprey Levity er ingen undtagelse. Den skabt til folk, der virkelig værdsætter den lave vægt og samtidig forstår at passe på rygsækken i de situationer, hvor den skal passes på. Selvom den er forstærket på de mest udsatte steder, og egentlig er imponerende robust, den lave vægt taget i betragtning, er Levity selvfølgelig hverken lavet til "bushwacking", klatring eller til at blive kastet skødesløst rundt.

Osprey Levity 45. Det mørkegrå materiale er det ultralette, silikoniserede 30 denier nylon, mens det lyse er det kraftigere UHMWPE-forstærkede nylon. Foto: Osprey

Alle løkker, spænder og justeringer er desuden fremstillet i helt tynde materialer for at barbere flest mulige gram af totalvægten. Spænder og justeringer sidder på så smalle nylonremme som muligt, og kompressionssystemet er lavet med tynd nylonsnor i stedet for de sædvanlige nylonremme. Alumiumsrammen er selvfølgelig også i den lette ende, og mesh-materialet i AirSpeed-og ExoForm-konstruktionerne er tyndere og lettere end på f.eks. Exos og Eja-rygsækkene.

Materialer, syninger og konstruktioner er til gengæld imponerende stærke. De har høj rivstyrke, og kan tåle masser af træk og vægtbelastning, så man skal ikke være bange for at lægge vægt i rygsækken og træk i bæresystemet. Til gengæld skal man være opmærksom på at de tynde materialer og remme er væsentligt mindre slidstærke end på almindelige rygsække, så man skal være opmærksom på, hvad rygsækken er i kontakt med af ru eller skarpe overflader og genstande, der kan skære eller skrabe hul i de tynde materialer.

Foto: Osprey.

Design og opbygning

Levity er bygget op omkring et rummeligt hovedrum, der som nævnt er forstærket med en slags "udvendig bund", der også fungerer som sidelommer og frontlomme. Hovedrummet er let tilgængeligt og rummeligt. Man skal dog være opmærksom på at det er "pæreformet", så hvis man skal udnytte pladsen optimalt nede i hjørnerne, skal man tænke lidt over hvordan man pakker. Der er et toplåg med lynlåslomme, lomme til drikkesystem, kompressionsremme i siderne og "daisy chains" på fronten, så man også har mulighed for at spænde ting uden på rygsækken. Osprey Levity er en minimalistisk rygsæk, så den har kun de nødvendigste detaljer. Til gengæld har den altså både de rummelige sidelommer og den store lomme på fronten, der kan opbevare regntøj, drikkeflaske, snacks eller andre ting, man gerne vil have let tilgængeligt, og kompressionssystem på siderne, så man kan sikre sig at oppakningen er ordentligt fordelt i tasken og det hele sidder som det skal. Det er egentlig hvad man kan forvente af lommer og detaljer på rygsække af den størrelse, så selv om Levity er trimmet, har man ikke givet afkald på de vigtigste detaljer.

Derudover er der en række detaljer, man simpelthen kan glemme alt om på en ultraletvægtsrygsæk. Syninger, remme, lynlåse og lommer vejer, så den slags er barberet ned til det absolutte minimum, der er listet ovenfor. Detaljer som lommer på hoftebæltet, indbygget regnslag, separat soveposerum i bunden, aftageligt eller flydende toplåg, samt  praktiske små ekstradetaljer som Ospreys "Stow on the go"-bæresystem til vandrestave, er alle blevet ofret på UL-alteret, og sådan skal det også være med den type rygsæk.

Bæresystemet er udstyret med alle de justeringsmuligheder, der er brug for: Hoftebælte, skulderstropper, brystspænde, samt justeringsremme på skuldrene, der sørger for at taskens tyngdepunkt langs ryggen - præcis som man kender det fra andre større vandrerygsække. Ryglængden er ikke justerbar, men Levity kommer i tre forskellige ryglængder - S, M og L - så det burde være muligt at finde en, der passer perfekt.

Bæresystemet på Osprey Levity 45. Foto: Osprey.

Hvem kan bruge Osprey Levity?

Osprey Levity er ikke en allround-rygsæk, der vil passe til alles behov. Det er en ultraletvægter, der er skabt til at blive brugt af folk, der forstår dens styrker og begrænsninger - og ikke mindst har udstyr, der kan matche den. Bæresystemet er kun skabt til at bære op til ca. 13 kg komfortabelt, men man kan sagtens få plads til meget mere i rygsækken, hvis man fylder samtlige 60 liter op. Med almindeligt vandreudstyr kommer man hurtigt op på 15-20 kg i en 60 liters rygsæk, og så er man bedre tjent med en tungere rygsæk med et kraftigere bæresystem.

Har man derimod et let telt eller en bivuak (0,5-1,5 kg), et let liggeunderlag (ca. 0,5 kg) og en let sovepose (0,5-1 kg), og kombinerer det med et simpelt brændersystem (ca. 0,5-1 kg), har man kun 4-5 kg i på ryggen inden man har pakket mad, vand, ekstra tøj og småting. Et let sæt skaltøj, en let dunjakke, en ekstra uldtrøje, et par lange underbukser, et par rene underbukser og sokker, samt en hue, halsedisse og et par tynde handsker kan godt holdes nede på 2-3 kg, og så kan man stadig have 4-5 kg mad og vand med uden at komme over 10-12 kg. Er man to på tur kan man deles om vægten af telt og kogegrej, og så kan man pludselig komme afsted med mad og udstyr til en lille uges vandretur uden at komme over 12 kg!

Osprey Levity er helt perfekt sammen med et let, simpelt lejr-setup og et minimalistisk turkøkken. Foto: Osprey.

Hvis man kan holde vægten så langt, kommer oppakningen til at minde mere om en dagtursoppakning end en "almindelig" vandretursoppakning, og det åbner op for helt nye muligheder. Man kan gå længere, højere, hurtigere og nyde turen på en helt anden måde, og det er virkelig det store mirakel ved nutidens superlette friluftsudstyr, at man får en helt anden frihed. Ture, der tidligere var for lange eller for hårde til at være tilgængelige for andet end toptrænede atleter, er pludselig er inden for almindelige menneskers rækkevidde, og man kan pludselig nå at se en masse på en forlænget weekend.

Osprey Levity vil også være perfekt til folk, der går fra hytte til hytte i f.eks. Alperne eller de norske fjelde, og ikke har telt og kogegrej med, men til gengæld har brug for at have en sovepose og tøj til lidt af hvert med sig.

Alt i alt er Osprey Levity en ekstremt veludført ultralight-rygsæk, der har potentiale til at blive et kæmpehit hos den voksende skare af mennesker, der har fået øjnene op for de muligheder, et let og simpelt tur-setup åbner op for.


Se Osprey Levity i webshoppen