X

Fokus | “Obsessive Design” – 4 gode eksempler på hvorfor Arc’teryx er i en klasse for sig

Arc’teryx blev grundlagt i Vancouver, Canada, med det erklærede mål at revolutionere outdoor-branchen. Og det må man sige de har gjort. Arc’teryx har gang på gang hævet barren for hvad gennemført og innovativt design vil sige, og er stadig i særklasse når det kommer til håndværk, finish og “attention to detail”. I det følgende gennemgår vi fire af de innovative canadieres vigtigste bidrag til outdoorbranchen.

Se hele vores store udvalg af Arc’teryx i webshoppen

1. Formsyet 3D-pasform

En af de mest logiske forklaringer på Arc’teryx’ store popularitet, er at deres tøj sidder helt utroligt godt. Og her taler vi om, hvordan det føles at bevæge sig i – ikke om hvordan det ser ud når du står stille foran et spejl. Optimal bevægelsesfrihed har alle dage været omdrejningspunktet omkring Arc’teryx’ avancerede mønstre, og deres første designs på især skaljakkefronten var direkte revolutionerende. Næste gang du kigger på en skaljakke, så prøv at sammenligne en Arc’teryx-model med en jakke fra et konkurrerende brand. Vi kan næsten garantere, at Arc’teryx-jakken er sværere at lægge fladt ud på et bord, fordi den ganske enkelt er skabt til at være tredimensionel – lige som din krop.

En bonus ved Arc’teryx’ avancerede pasform og mønstre, er at der typisk er meget mindre “spildmateriale”, der hænger og poser. Det er en af de vigtigste grunde til, at Arc’teryx’ produkter næsten altid er lettere end produkter af tilsvarende tykkelse/kvalitet fra konkurrenterne – de er simpelthen bedre til at skære alt det fra, der ikke bidrager til pasform eller funktion.

2. Verdens bedste hætte

En anden detalje, der lige fra starten har været central i Arc’teryx’ designfilosofi, er hætter! Da Arcteryx’ for alvor bragede ind på scenen i midten af halvfemserne, var standarden at designe en hætte, der kunne strammes rundt om ansigtet og til nød trækkes lidt tilbage på hovedet. Det betød, at en hætte typisk kun passede godt enten med eller uden en hjelm under, og i øvrigt slet ikke fulgte hovedets bevægelser.

Grundkonceptet i Arc’teryx designløsning var at sørge for at hætten strammedes omkring selve hovedet, i stedet for bare at gøre åbningen foran ansigtet mindre. Det betød, at man kunne lave en hætte, der kunne sidde godt på hovedet både med og uden hjelm, og i øvrigt fulgte hovedets bevægelser, så man kunne orientere sig frit til alle sider. I dag er den type hætter så udbredte, at det næsten er svært at forestille sig, at det har været anderledes – og Arc’teryx’ design er stadig det bedste på markedet i de flestes øjne.

3. “Micro seams”

Det tredje eksempel er i den mere nørdede ende, men fuldstændig klassisk Arc’teryx: Syningerne og den tape, der gør dem vandtætte.

Da Arc’teryx’ begyndte at arbejde med avancerede 3D-mønstre, for at sikre optimal pasform og bevægelsesfrihed, blev det tydeligt for dem, at syningerne var et område, der kunne optimeres på. Fordi syninger på skaljakker og -bukser skal tapes på bagsiden for at gøre dem vandtætte,  bliver syninger og sømme hurtigt stive og klodsede. Desuden nedsættes åndbarheden, da den vandtætte tape på bagsiden af syningerne ikke ånder nær så godt som selve metervaren. Derfor satte Arc’teryx sig i slutningen af halvfemserne for at optimere syningerne.

I 1998 lancerede Arc’teryx “micro seams”-teknologien. Det gik i al sin avancerede enkelhed ud på at de syede finere og tættere, hvilket gjorde det muligt at udvikle en smallere sømtape. Det gjorde Arc’teryx’ skalbeklædning lettere, blødere og mere åndbar end konkurrenternes, og var samme tid en ganske banebrydende og overraskende simpel innovation. Arc’teryx’ “micro seams” er stadig et pragteksemplar på “state of the art” håndværk og en af grundene til at deres skalbeklædning er i særklasse. Hvis du tager en GORE TEX Pro-skaljakke fra Arc’teryx og sammenligner indersiden med en hvilken som helst anden 3-lags skaljakke, er forskellen i håndværk og “attention to detail” ganske tydelig.

4. Vandtætte lynlåse

Sidste eksempel på et stykke Arc’teryx-innovation, der har hævet standarden for hele branchen, er de vandtætte lynlåse, der efterhånden er at finde på al “high end”-skalbeklædning fra alle mærker. Inden Arc’teryx kom til, var lynlåse på vandtæt beklædning altid dækket af overlappende flapper på inder- og ydersiden, for at holde vand og vind ude. Den løsning var både tung, stiv og besværlig – og på alle måder utilfredsstillende for Arc’teryx’ designere. Derfor satte de sig for at udvikle en lynlås, der ikke behøvede overlappende lag for at slutte tæt. Det første, de gjorde, var at vende “vrangen ud” på lynlåsen, fordi indersiden havde en meget mere jævn overflade end ydersiden. Dernæst eksperimenterede de i flere år med at laminere et plastiklag, der ville slutte tæt når lynlåsen var lukket, på det der nu var ydersiden. Da de havde en tilfredsstillende prototype, kontaktede de verdens førende lynlåsproducent, YKK, og fik dem overtalt til at sætte den i produktion. 

Resten af historien kender vi, og de vandtætte lynlåse har været fuldstændig standard lige siden. Arc’teryx fortsætter i øvrigt med at udvikle og perfektionere lynlåskonceptet i samarbejde med YKK, og der kommer jævnligt små opdateringer og justeringer, man ikke nødvendigvis bemærker, men som alligevel er med til at gøre en lille forskel for tøjets “performance”.

Se hele vores store udvalg af Arc’teryx i webshoppen

Indholdsoversigt

Relaterede artikler