Af Benjamin Bay Carlsen, tidligere medarbejder i Friluftsland og indehaver af VILDT

Sidste sommer var min kæreste og jeg på en 10-dages cykelferie som gik fra København til Båstad på den svenske vestkyst.

Opstart

Vi har i nogle år kigget interesseret på nogle af de forskellige “Euro Velo”-cykelruter som sammenkobler de fleste større europæiske byer. Disse gør det muligt at opleve både turistseværdigheder og smuk natur fra sin cykelsaddel. For at gøre det logistisk nemt, valgte vi at starte ud med at prøve at køre et stykke af “Kattegatleden”, som er en cykelrute der slanger sig op langs den svenske vestkyst fra Helsingborg til Göteborg. Ruten er en del af Euro Velo rute nr. 7, som kaldes “Solruten”. Dette var så sandelig rigtigt, da vi i starten af juli ramte temperaturer mellem 22 og 29 grader hele ugen.

Ruten vandt faktisk i 2018 titlen som årets bedste cykelrute i Europa!

bty

Forberedelse

Da jeg ved siden af bålmaden er uddannet mountainbikeinstruktør og guider ture i skovene omkring København, er det ikke hverdagscyklen jeg spenderer mine penge på – de ender sjovt nok altid med gå til mtb-udstyr og -cykel!

Dette betød, at det var vores godt slidte – men trofaste – bycykler, der blev vores valg af ganger til at gennemføre ruten. Dem har vi haft med til både Bornholm og Kroatien, så de er vant til lidt af hvert. Vi pakkede dem med vores 5 år gamle cykeltasker fra Ortlieb og en duffelbag foran på ladet af min cykel. Telt og liggeunderlag lå og hvilede sig ovenpå cykeltasker og bagagebærer. Jeg nævner dette for at sige at man ikke nødvendigvis behøver det nyeste og smarteste gear eller en touring-cykel for at komme afsted på cykelferie. Især ikke når vejrudsigten siger 25 grader hele turen!

Udstyr

Vi kan godt lide at lave god mad når vi er på ferie, så der blev pakket Trangia med gas (som kom godt i brug da brandforbuddet satte ind i løbet af ferien pga. de svenske skovbrande). Derudover pakkede vi stempelkande til kaffe, knive, skærebræt, skåle og service. At have ordentligt køkkenudstyr gør bare turen meget mere komfortabel. Friluftsliv kan sagtens gøres med en skvæt luksus undervejs, og du behøver ikke nødvendigvis leve af frysetørret mad og beef jerky (selvom det også kan smage godt). Man skal selvfølgelig have med i sine overvejelser hjemmefra, at jo mere grej, jo tungere ender cyklen med at blive læsset. Har du f.eks. ikke en særlig stor kærlighed for friskkværnede kaffebønner i stempelkanden til at starte dagen på, så er instant kaffe for de fleste et udmærket, langt lettere og mindre pladskrævende alternativ. 😉

Det er ikke nogen underdrivelse, når Benjamin siger, at han godt kan lide at lave god mad på tur!
Trangiamåltid for viderekomne!

Uundværligt grej

Særligt ét stykke grej , som vi havde pakket, overraskede os positivt. Det var et emergency shelter til 4 personer fra Lifesystems, som jeg havde taget med, hvis nu vejret skulle vende markant med regn og torden til følge mens vi cyklede med fuld oppakning. Dette har jeg af flere omgange prøvet på tidligere kajakture i den svenske skærgård, selvom vejrudsigten sagde blå himmel! Shelteret kom os til gode flere gange, da der under flere af vores spisepauser kom små byger og medfølgende blæsevejr. Det gjorde os intet, da vi bare smed shelteret over os og spiste videre i tørvejr. En presenning kunne sagtens gøre noget af det samme, hvis det var.

Nyd turen!

Som man måske kan læse ud fra ovenstående, er vi hverken dem, der pakker let eller cykler 100 km. pr. dag. Det er derfor også vigtigt for at mig at sige, at cykelferie sagtens kan gøres sammen med børn, og at det er selve rejsen, og ikke den endelige destination, som er målet. Det vigtigste er, at man er sammen og nyder naturen, som glider forbi et i adstadigt tempo. Og at man bader i havet, besøger den lokale isbod og får en velfortjent forfriskning mens man sludrer med de lokale. Ferie på en cykel er for os en rejseform lidt ligesom vandring, hvor sindet kan følge med undervejs, og vi ikke skal bruge lang tid på at fordøje de oplevelser vi har haft de foregående dage.

Turen

Dag 1

Vi startede ud med at følge “supercykelsti”-systemet til Hillerød og kørte derefter ad mindre stier til Esrum Sø, hvor vi overnattede på teltpladsen ved søen.

Dag 2

Derefter gik turen via Gilleleje til shelteret i Hornbæk Plantage, hvor vi lavede morgengrød med brændenælder, gryn og honning, samt vild the af blåbærblade og gran. Vi søgte også efter kantareller og vårmusseron – dog uden held. Vi cyklede videre til Helsingør langs strandvejens hyggelige småbyer og lystbådehavne. Vel ankommet i Helsingør blev der frisket op med fish & chips hos Helsingør Street Food, og et brusebad hos Helsingør Strandcamping. Overfarten med færgen til Helsingborg koster kun ca. 20 kr. pr. mand, så det er en billig måde at komme over sundet.

Fra færgen tog vi turen langs Helsingborgs strandpromenade og kysten op til shelterpladsen nord for Domsten. Vi gjorde det, at vi planlagde vores færd med at overnatte ved Skåneledens shelterpladser, som næsten følger samme rute, og hvor der næsten altid er rindende vand, toilet og bål/grill plads. Desuden kan det være svært at gøre brug af ”allemandsretten” så tæt på kysten. Dette skyldes, at der ofte er bebyggelse inden for nær afstand, og ikke er mange egnede teltpladser. Denne viden er en kæmpe fordel at have på forhånd, så vi anbefaler at lave lidt research hjemmefra på hvilke overnatningsmuligheder i det fri, der konkret findes på den pågældende strækning.

Friskbagt brød!

Dag 3

Næste stop var Kullen hvor vi holdt stop ved shelterpladsen i Nyhamnsläge nogle dage og tog endags-vandreture rundt på Kullaberg. Ruten efter Kullen nordpå er en lang parade af små hyggelige fiskelejer, sommer-”fika”-caféer og smuk kystnatur. Vi nød især shelterpladsen lige udenfor Torekov, som både har sandstrand og træk-og-slip-toilet tæt på. Byen Torekov er også super hyggelig med små brostensgader og en lille lystbådehavn.

Turen sluttede efter vi havde kæmpet os over de forholdsvis stejle bakker som længere mod øst bliver til Hallandsåsen, og holdt bremserne hårdt i, indtil de begyndte at lugte brændt, på den stejle nedfart mod Båstad.

Kontrast i mål

Da vi kom frem til centrum gik det op for os at vi var havnet midt i ”Tennis Week”! Swedish Open bliver nemlig hvert år afholdt i Båstad, og dette tiltrækker de svenske jetsettere med hang til hvidt tøj, dyr champagne og Lamborghini’er! Vi må sige at vi følte os en smule ”underdressed” i vores neonfarvede cykeltøj og camping-outfit! Vi fik dog skiftet til vores strandtøj, og lavede en picnic på stranden med tennisstadionets musik og entusiastiske højttaler-speaker i baggrunden.

Efter en dukkert i havet og en tiltrængt frokost bestående af rester fra aftenen før, var det tid til at cykle forbi supermarkedet Willy’s og tanke op på god svensk kaffe, lufttørrede ølpølser, Präst-ost, sødt fladbrød og billig Fairtrade-chokolade. Trætte og mætte på oplevelser hoppede vi på toget mod København ud på eftermiddagen, og så fra togsæderne vores tur langs kysten suse forbi, som spolede man turen hurtigt tilbage og genså alle de gode minder og oplevelser.

Maden

Vi medbragte ikke andet hjemmefra end olie, salt og peber. Vores plan var at leve af hvad vi fandt af vild mad, samt købe ind undervejs.

Masser at sanke

Selvom det var en varm og tør sommer var det på den danske side nemt at sanke brændenælder/døvnælder, vejbred og blå korsknap til at fylde i maden. Da vi ramte den danske og svenske kyst var det bare med at høste af den store overflod af strandurter og andet godt der står tæt ved havet. Vi sankede bl.a. strandkål som vi vendte i lidt olie og salt og grillede bladene. Strandene byder desuden på strandmælde og hvidmelet gåsefod som fungerer enormt godt som en salt og sprød spinaterstatning. Derudover høstede vi både vild peberrod, gråbynke, blæretang, skovsyre, vild gulerod, brombær og flotte modne hyben. Der gik faktisk ikke en dag hvor vi ikke endte med at spise skønne vilde urter som en central del af et eller flere af dagens måltider.

Der sankes til aftensmaden.

Når man er friluftskok på tur, er der “køkkenhaver” allevegne!

Mad og drikkevarer, vi anbefaler på ruten

Helsingør Street Food
Charcuterie fra slagter ”Pär i Viken” (kan købes i ICA-supermarkeder)
Folköl fra Höganäs Bryggeri (frisk og lys lavprocents-øl som kan købes i ICA-supermarkeder)
Kardemommesnurrer fra ICA
Mölle Krukmaleri og Cafe (super god pizza og flot keramik)
Garage Bar i Höganäs (lækker grillet blæksprutte og fantastisk American Pale Ale!)
Höganäs Saluhall (lokalt madmarked)
Fiskhuset i Torekov

Pris

Vi brugte ca. 2500 kr. på indkøb, drikkevarer og restaurantbesøg
Tog og færge var sammenlagt ca. 500 kr. for to personer
Den aktive cykel- og madoplevelsesferie på 10 dage løb således op på beskedne 1500 kr. pr. person.