Amerikanske Patagonia er et af verdens førende outdoormærker, og et af de mest konsistente og innovative, når det kommer til bæredygtige og miljøvenlige materialer og produktionsmetoder. Vi er  glade for at have de kompromisløse og miljøbevidste amerikanere i sortimentet. I det følgende kan du læse mere om Patagonias imponerende historie og se vores sortiment.

.

Se hele Patagonia-sortimentet i webshoppen

Patagonias historie

Patagonias historie starter på sin vis i 1970, da firmaets grundlægger, Yvon Chouinard, på en klatretur til Skotland køber et par kraftige rugbytrøjer til at klatre i. Yvon Chouinard – der var en af sin tids førende amerikanske klatrere og er lidt af en legende i dag – var allerede i 1957 begyndt at sælge hjemmelavet klatrehardware, og grundlagde i 60’erne firmaet Chouinard Equipment sammen med klatrevennen Tom Frost. Chouinard Equipment var allerede et etableret foretagende i 1970, men efterhånden som Yvon fik flere og flere forespørgsler på, hvor man kunne købe de trøjer, han klatrede i, besluttede hans sig for at udvide foretagendet til også at omfatte beklædning. I 1972 solgte Chouinard Equipment – udover klatrehardware – både regnjakker, uldvanter og bivuakposer, og det i et omfang, der gav anledning til at starte et nyt, selvstændigt foretagende. Yvon havde ikke lyst til at kompromittere Chouinard Equipments gode ry i klatreverdenen ved at sælge for mange ikke-klatre-relaterede produkter, og omvendt var beklædningssortimentet henvendt til en masse folk uden for klatremiljøet, der alligevel ikke kendte Chouinard Equipment. Firmaet blev derfor delt i to, og det nye firma fik navnet “Patagonia” – efter det sagnomspundne område i det sydligste Sydamerika, der på det tidspunkt så småt var på vej til at blive det Mekka for klatrere og bjergbestigere, det er i dag. (Det kan som historisk sidebemærkning nævnes, at Yvon Chouinard i 1989 erklærede Chouinard Equipment konkurs, hvorefter en gruppe medarbejdere under ledelse af Peter Metcalfe købte resterne af firmaet og drev det videre under navnet Black Diamond Equipment, der er et meget succesfuldt foretagende den dag i dag.)

Patagonias grundlægger Yvon Chouinard og resten af holdet efter førstebestigningen af “The North American Wall” på El Capitan, Yosemite, d. 30. oktober 1964. Fra venstre til højre: Tom Frost, Royal Robbins, Chuck Pratt, Yvon Chouinard. Foto: Tom Frost/Wikimedia Commons.

Patagonia har altid regnet sig selv for et “aktivist-firma”, og firmaet har igennem hele sin historie gjort en aktiv indsats for at påvirke politiske beslutninger i retning af større natur- og miljøhensyn, samt udvikle mere bæredygtige og mindre miljøbelastende materialer. Patagonias første miljøaktivistiske erfaring var ved et byrådsmøde i Ventura, Californien, hvor Patagonia stadig har hovedsæde, i starten af 70’erne. En gruppe Patagonia-medarbejdere var taget til mødet for at kæmpe for bevarelsen af et lokalt surf-spot ud for den lille Ventura River. Den opdæmmede Ventura River, der plejede at være et et ynglested for regnbueørred, var stort set tørret ud som konsekvens af opdæmningerne, og der var stillet et forslag om at grave en kanal, der skulle fungere som afløb for et kloakanlæg. Men da en ung biologistuderende tog ordet og præsenterede et slideshow med billeder af det spinkle – men stadig eksisterende! – dyreliv langs den hårdt medtagne flod, blev ideen forkastet. Floden fik lov at fortsætte sit naturlige løb og surf-spottet blev reddet. Patagonia kvitterede med at give den unge mand, Marc Cappelli, et kontorplads, en postkasse og nogle økonomiske midler til at arbejde for flodens bevarelse og reetablering.

Den oplevelse gav folkene bag Patagonia et håndgribeligt bevis på at græsrodsaktivisme kan påvirke større systemer, samt at beskadigede miljøsystemer kan genoprettes. På den måde kom det lille byrådsmøde i Ventura til at fungere som tidlig inspiration for den miljøaktivisme, der siden hen har været Patagonias kendetegn. I 1986 begyndte Patagonia at donere 10 % af firmaets overskud til græsrodsorganisationer, der arbejder på at beskytte miljøet, men som ikke har de midler, de større, mere etablerede NGO’er har. Det tal blev siden hævet til 1 % af firmaets samlede salgsindtægter (eller rettere: det største af de to beløb), og disse årlige donationer har siden 1986 været en fast del af Patagonias forretningsgang.

I dag er Patagonia et af verdens førende outdoor-mærker og internationalt anerkendt for at producere udstyr i topkvalitet. Men de er i lige så høj grad kendt og anerkendt for deres stædige arbejde for mere miljø-venlige produktionsformer, bedre ressourceudnyttelse, gode forhold for arbejdere i alle led af produktionskæden og bidrag til små, uafhængige miljøorganisationer.

Læs mere om Patagonias miljøarbejde

Produkter og filosofi

Patagonia blev grundlagt af klatrere, og kernen i deres produktsortiment har altid været funktionel friluftsbeklædning, der kan bruges til klatring og bjergbestigning under krævende forhold. I løbet af årene er sortimentet vokset, og Patagonia producerer i dag specialudstyr til både klatring, bjergbestingning, skiløb, snowboarding, vandring, trailrunning, surf, kajak og fluefiskeri – samt funktionel og slidstærk beklædning til hverdagsbrug.

Patagonia-atlet Sean Villanueva O’Driscoll på 15. time af sidste dag på en 8-dages førstebestigning af ruten “Coconut connection” på Baffin Island. Foto: Nico Favresse.

Kernen i Patagonias designfilosofi er simplicitet. Den franske pilot og forfatter Antoine de Saint-Exupérys ide om at perfektion er opnået, når der ikke mere er noget at skære fra, snarere end når der ikke er noget at tilføje, var fra starten inspiration for Patagonias produktudvikling, og er det stadig.  Yvon Chouniard, firmaets grundlægger, er desuden kendt for sloganet “why buy two pieces of gear when one will do the work of both”, og kombinerer man de to ideer, har man nøglen til Patagonias designfilosofi: Simplicitet og alsidighed. Produkterne er udstyret med alle de detaljer, der skal til for at gøre dem funktionelle til det brugsområde, de er tiltænkt. Samtidig forsøger Patagonia at minimere antallet af overflødige gimmicks, der er  med til at gør produkterne enten tungere, dyrere, mere klodsede eller mindre alsidige. Det bedste produkt er det, du bruger meget og har glæde af, så jo flere forskellige aktiviteter, du kan bruge dit friluftsudstyr til,  jo bedre.

Materialer og bæredygtighed

At finde og udvikle materialer, der kan holde så længe som muligt, kan fremstilles så miljøvenligt som muligt, og som enten er biologisk nedbrydelige, fornybare, eller kan genanvendes, er nøglen til bæredygtig beklædningsproduktion. Netop materialevalget er derfor en helt central del af Patagonia – både i miljøhenseende og som et af verdens førende outdoor-firmaer.

Patagonia var blandt de første firmaer, der benyttede hurtigtørrende syntetiske materialer i svedtransporterende inderlag og varme, lette mellemlag. Patagonias svedtransporterende polypropylen-undertøj og syntetiske fiberpels revolutionerede outdoorbranchen i starten af 80’erne. Selvom Patagonia havde et markant forspring i forhold til konkurrenterne, i kraft af at være de første til at introducere den slags beklædning, fortsatte de ufortrødent med at udvikle på materialerne, og i 1985 skiftede de hele deres sortiment af syntetisk undertøj og fleece til de nye materialer Capilene og Synchilla, der stadig findes i sortimentet i dag. Det var et kæmpesats, da det syntetiske undertøj og fleecetrøjerne udgjorde 70 % af Patagonias omsætning, men de nye materialer blev godt modtaget og den succeshistorie har kun forstærket Patagonias tro på at gøre det rigtige frem for det sikre.

I 1993 så de første Patagonia-produkter i genanvendt polyester dagens lys. De genanvendte polyester-produkter var fremstillet af gamle plastikflasker, og det var på det tidspunkt lidt af et gennembrud. I dag producerer Patagonia genanvendt polyester af alt fra gamle plastikflasker til fabriksaffald og kasseret polyesterbeklædning. Genanvendelsen af polyester har den store og oplagte miljøfordel, at det nedsætter behovet for at producere nye polyestermaterialer, der bruger petroleum (som er en ikke-fornybar ressource) i produktionen. Derudover minimerer man mængden af plastikaffald, der enten skal nedbrydes eller forbrændes, og dermed minimerer man både forurening og CO2-udledning.

Kort efter, i 1994, besluttede Patagonia at skifte til udelukkende at bruge økologisk bomuld, efter at de i nogle år havde kigget deres bomuldsleverandører og bomuldsproduktionen i almindelighed, efter i sømmene. Selvom der på det tidspunkt ikke blev produceret nok økologisk bomuld til Patagonias behov, lykkedes det dem, ved at opsøge små, økologiske bomuldsfarme og overtale de store spinderier til at rense deres udstyr for at spinde de små ekstra mængder økologisk bomuld, Patagonia havde skaffet her og der. Igen slap de godt fra satsningen og siden 1996 har Patagonia udelukkende brugt økologisk bomuld.

Økologisk bomuldsmark i Texas. Foto: Patagonia.

Siden de tidlige gennembrud har Patagonia fortsat med at udvikle nye materialer, samt erstatte de materialer, der ikke levede op til deres miljøetiske prinicpper. Seneste eksempel kom så sent som i 2016, hvor Patagonia erstattede al neopren i deres våddragter med et bæredygtigt gummialternativ, de havde udviklet sammen med det lille firma Yulex.  Yulex Natural Rubber stammer fra “Forest Stewardship Council”-certificerede gummiplantager i Guatemala og er fri for de proteiner, der forårsager gummiallergi. Og så udleder produktionen næsten 80 % mindre CO2 end konventionel neopren-produktion, samtidig med at det er fremstillet af fornybare ressurcer i stedet for olie.

Læs mere om Patagonias materialer

Worn Wear – “Repair Is a Radical Act”

Et af Patagonias mest interessante initiativer de sidste par år, er “Worn Wear”. Det går i al sin enkelhed går ud på at skabe opmærksomhed omkring vedligeholdelse og reparation af friluftsudstyr, så det kan holde og bruges i længere tid. Patagonia har de sidste par år turneret rundt i verden med deres “Worn Wear”-van, der er et lille outdoorværksted på hjul, og holdt pop-up events, hvor man kan komme og få repareret sit slidte eller ødelagte friluftsudstyr, samt få råd og vejledning til vedligehold og pleje af sit udstyr. Da “Worn Wear”-kapagnen blev lanceret, var den ledsaget af en stor Black Friday-annonce i “The New York Times” med et dristigt budskab. Annoncen bestod af et billede af Patagonias populære R2-fleecejakke med påskriften “Don’t Buy This Jacket”. Annonceteksten påpegede hvor meget energi, der blev brugt i produktionen af fleecen (til trods for at den bestod af genanvendt polyester), og opfordrede til at man tænkte over, om man virkelig havde brug for en ny fleece, før man gik ud og spildte penge (og ressourcer!) på noget, man måske kunne have levet lige så fint uden.

“Worn Wear”-kampagnen har været en kæmpesucces for Patagonia, og er desuden blevet hyldet som en genial markedsføringsgimmick efterfølgende. Men det ville være synd at forveksle den store kommercielle succes, Patagonia har fået ud af at tænke bæredygtigt, med den gode og oprigtige idé  bag “Worn Wear”- kampagnen. Godt udstyr kan holde i rigtig mange år, og med den rette vedligeholdelse og lidt små reparationer hist og her, kan man få glæde af sit outdoorudstyr i rigtig lang tid. Mindre – og mindre tankeløst! – forbrug er en vigtig forudsætning for en bæredygtig fremtid, og en god vej til at forbruge mindre er at købe kvalitetsudstyr, der holder længe, kun købe det, man har brug for, og sørge for at passe på det udstyr, man har.

Læs mere om “Worn Wear”-kampagnen

I Friluftsland er vi enormt glade for at have Patagonia i sortimentet, og vi bakker fuldstændig op om den tankegang, der ligger til grund for f.eks. “Worn Wear”-kampagnen. Vi vil selvfølgelig gerne sælge en masse friluftsudstyr, men ikke for enhver pris. Vi vil langt hellere sælge færre produkter af højere kvalitet, og give råd og vejledning til hvordan man får det bedste ud af dem i rigtig mange år, end vi vil sælge en masse billigt udstyr, der ikke kan holde lige så længe. Og vi ser hellere at vores kunder bruger deres penge på at købe de dyrere kvalitetsvarianter af det udstyr, de rent faktisk mangler, end at de køber en masse nyt, der kan det samme som det, de har i forvejen.

En rigtig god strategi, når man skal have opbygget en god friluftsgarderobe, så man kan komme ud og nyde naturen i al slags vejr, er at starte at kigge på det, man allerede har i skabet. Noget vil fint kunne bruges, mens man måske skal ud og investere på nogle områder. Hvis man har en gammel uldtrøje og en fornuftig regnjakke, behøver man måske ikke købe en ny fleecetrøje og en dyr skaljakke til sin første vandretur på fjeldet. Det kan være det giver mere mening at bruge pengene på at købe et ordentligt telt, eller en god sovepose i stedet. Hvis man så finder ud af at ens gamle regnjakke ikke fungerer tilfredsstillende, vil det være så meget mere tilfredsstillende at bruge penge på en dyr skaljakke, fordi behovet er baseret på konkret erfaring.

Se nyhederne fra Patagonia i webshoppen

Indholdsoversigt