Skirygsække

Når man taler om deciderede skirygsække, taler man gerne om rygsække der er designet med offpiste-skiløb for øje. Der er et par designfeatures, der er gennemgående for næsten alle skispecifikke rygsække:

  • Rygstykke i materialer, der ikke samler sne. Hvor man i rygsække, der er målrettet mod vandring, gerne gør meget ud af at sørge for god ventilation omkring ryggen, gør man med skirygsække nærmest det modsatte. De mesh-materialer, der sædvanligvis bruges til at skabe ventilation omkring ryggen, har den ulempe på ski, at de samler en masse sne, der så vil sidde og smelte op ad ryggen på dig. Dette er ikke noget stort problem hvis man kører med vandtæt skaljakke, men er alligevel ikke optimalt, så rygsække, der er der er designet til skiløb, har typisk rygstykker i skum, der ikke ventilerer særlig godt, men til gengæld ikke samler sne.
  • Kraftige remme og spænder til at bære ski. Skirygsække har typisk mulighed for at påspænde skiene enten som ”A-frame”, diagonalt, eller begge dele, hvis man har brug for at klatre eller bootpacke op til starten af den perfekte offpiste-linie. Remme og spænder er typisk lavet i ekstra kraftige materialer, for bedre at kunne tåle skienes stålkanter. En almindelig dagtursrygsæk med kompressionsremme på siderne kan typisk også bære ski i en ”A-frame”, men det vil slide mere på rygsækken.
  • Separat lomme til lavineudstyr. De fleste skirygsække har en separat lomme til lavineudstyret (skovl, sondestang, evt. snesav, osv). Det gør det lettere tilgængeligt og hurtigere at finde frem, hvis uheldet er ude. Desuden er det oplagt til at holde lavineudstyret og andre ting, der regelmæssigt udsættes for sne (f.eks. skind/feller) adskilt fra resten af oppakningen, f.eks. dunjakken og de tørre inderhandsker.

Derudover er der et par andre features, der også ses på en række skirygsække:

  • Lynlåsadgang til hovedrummet langs ryggen: Hvis man har spændt skiene på tasken, og lige skal have fat i solbrillerne, er det pokkers besværligt at skulle ned igennem toppen af rygsækken med skiene på siden. Derfor er mange skirygsække lavet, så de kan lægges i sneen, og man kan komme ind til sine stumper gennem ryggen.
  • Separat lomme til goggles. Mange skirygsække har desuden en separat lomme til goggles, gerne med lidt polstring og en blød foring på indersiden for at beskytte dem mod slag og ridser.
  • Påspændingsmulighed for hjelm. Skihjelmen er efterhånden næsten obligatorsik at køre med, men til gengæld er den stor, tung og varm at gå med. Skal du ud på en længere gåtur før det går nedad, kan det være rart at kunne spænde hjelmen fast på rygsækken. Nogle skirygsække har indbygget påspændningsmulighed, så hjelmen sidder godt på tasken og ikke hænger og dingler.
  • Isolering til slange fra drikkesystem. De fleste skirygsække kan bruges sammen med et drikkesystem. En evig udfordring, hvis man ønsker at bruge drikkesystem i koldt vejr, er at forhindre vandet i slangen i at fryse. Dette gøres typisk ved at ”puste det tilbage” i drikkesystemet, men skulle du glemme det, har mange skirygsække en isoleret lomme til slangen langs skulderremmen, så den ikke fryser ligeså hurtigt.

Overvej, hvad dit behov er, når du skal ud og købe skirygsæk. Er det primært for at have en madpakke og lidt ekstra tøj med ud på pisten, vil en almindelig dagtursrygsæk, der sidder godt på ryggen og følger kroppens bevægelser, ofte være ligeså god som en decideret skirygsæk. Skal du ud og færdes i skredterræn, og skal du gå eller klatre for at komme frem til nedkørslen, er det oplagt at købe en decideret skirygsæk.