Jørgen fra Friluftsland København og hans kæreste, Elisabeth, har haft et par af de nye Arc’teryx Proton LT Hoody med på tur, for at se om de levede op til hypen. Jørgen og Elisabeth var på tur det meste af august måned, og fik brugt jakkerne til både klippeklatring i Bohuslän, alpinklatring i Hurrungane og gletsjerture i Jostedalen. I det følgende kan du læse deres dom over Arc’teryx’ bud på mellem-/yderlaget, der kan det hele (næsten!): Proton LT Hoody.

Arc’teryx Proton LT Hoody

Tekst og billeder: Jørgen Levinsen, Friluftsland København

Drømmen er fiberjakken man glemmer man har på, som fungerer godt både enkeltstående og under en skal. En jakke, der kan bruges både når man er aktiv og i ro, i vind og i stille vejr, samt over et bredt temperaturspænd. Egentlig var jeg lidt ved at give op på drømmen. Min kæreste, Elisabeth, har for længst forvist sin gamle fiberjakke til bunden af skabet, til fordel for en windbreaker/mellemlags-kombo.

Problemet med mange fiberjakker er, at de sjældent formår at balancere alle de egenskaber man ønsker sig: varme, åndbarhed, slidstyrke, lav vægt, vindtæthed, bevægelighed og funktionalitet i form af gode lommer, hætte etc. Ofte har jeg fundet en fin jakke, som næsten kan det hele, men indtil nu har der altid lige manglet lidt på en eller flere egenskaberne. Desværre har høj varme og vindtæthed det med at være omvendt proportionalt med høj åndbarhed og lav vægt. Slidstyrke må ofte ofres af hensyn til lav vægt, hvilket også ofte kan medføre tab af funktionalitet

Henover sensommeren har Elisabeth og jeg testet et par Proton LT Hoody fiberjakker fra Arc’teryx. Det er en nylig opdateret mellemvægts fiberisoleret jakke, designet til aktiv brug med særlig fokus på åndbarhed og slidstyrke.

Første indtryk – Bohuslän, Sverige

Ved første øjekast er jeg rimelig oppe at køre, og håber at drømmejakken måske endelig er kommet. Elisabeth nøjes med at være tilfreds med farven og glad for en kvindemodel, der endelig kommer med en udvendig brystlomme.

I Svenske Bohuslän bliver vi hurtigt tilfredse med jakkernes varme og positivt overraskede over deres vindbeskyttelse. Jakker markedsført til aktivt brug har efter min erfaring ofte relativt dårlig vindbeskyttelse. for at opnå høj åndbarhed. Det virker ikke til at være tilfældet her. Vinden blæser og bølgerne står med hvide skumsprøjt mod den røde granit i skærgården. Jakkerne er dejlig varmende, både efter en frisk dukkert i havet, under en middagslur i solen og som varmende yderlag, når vi på skift står stille i blæsten og sikrer den anden, der klatrer. Hætten er stor nok til at komme over klatrehjelmen og stiklommerne er forede – to gode detaljer. Efter en uge med klatring og kun kortere gåture glæder vi os til at komme nordpå og få strukket benene lidt mere, samt til at få testet jakkernes åndbarhed. Jeg er nervøs for at den bliver alt for varm og tæt, hvis man skal gå længere turer med oppakning på ryggen…

Elisabeth i godt driv opover. Jakken varmer godt i skyggen mens det stadig er morgenkøligt.

Alpinklatring, brævandring og blandet vejr på Sognefjeldet, Norge

Senere på Sognefjellet i Norge. Yr-appen melder sol bag sky, omkring 0C og 8-9 m/s i morgen. Vi ligger i teltet, tæt ved rigsvej 55. Det regner som det kun kan gøre på Vestlandet, mens vi roterer i soveposerne og prøver på at sove. Jakken kan (som mange andre af sin slags) foldes ind i hætten og blive til en udmærket hovedpude.

Tidligt næste morgen står den på anmarch – iført tynd uldundertrøje og Proton LT Hoody, selvfølgelig. Sækken vejer godt til, eftersom den planlagte tur går over bræ og indebærer både klatring og rappel. Det er varmt mens vi rusler opover og ofte er i læ for vinden, men jakkernes åndbarhed skal testes, så vi går og sveder med vilje. Jakkerne klarer prøven rigtig godt og mens vi ifører os sele, hjelm og stegjern, er vi er kun svedt på ryggen hvor sækken har siddet. Very nice! På turen over breen og senere på ryggen er der godt med vind og flere haglbyger. Vi nyder at være højt oppe og har ikke travlt, så det går i roligt tempo. Jeg har taget en tynd fleece på som mellemlag. Elisabeth elsker sin Gamma MX og går med den under jakken. Selvom det er sommer ligger der lidt nysne fra i nat, og det er så koldt at klatringen må foregå med handsker på. På standpladser og i frokostpausen glider både skal- og dunjakke let og ubesværet udenpå jakken som ekstra varmende lag. Vel tilbage ved teltet er vi glade efter en flot dag og endnu gladere for jakkerne, der viser sig fint at balancere både varme, vindtæthed og åndbarhed.

Hætten er større end på mange lignende jakker og passer godt over en hjelm.
Proton LT fungerer godt som lag under skallen, når man står stille på stand.
Fine forhold i fjeldet. Når man er komfortabel kan man fokusere på klatringen. Jakken er er utrolig behagelig at have på og har rigtig god bevægelighed.

De næste mange dage står på regn, regn, regn mere regn, sne og vind. Jakkerne hjælper til med at bevise sandheden i det norske ordsprog: ”ikke dårlig vær, bare dårlig klær.” Da vi er ganske veludrustede på beklædningsfronten, og fordi det er kedeligt at ligge i teltet, går vi ture på forskellige bræer mens vi venter på bedre vejr. Det kan være helt magisk flot at gå rundt i isen, men det kan også bare være gråt, koldt og vådt. Det bliver til begge dele mens vi vandrer i blæsten, regnen og sneen og prøver at efterleve et andet norsk ordsprog: ”Ut på tur, aldri sur.”

Snittet er lidt længere end på lignende jakker, rigtig godt når man klatrer og strækker sig opover. Her sørger længden for at man undgår en ubehagelig kuldebro mellem bukser og jakke. Det kan ellers være et problem selv med skallen yderst til at holde på det hele.
Proton LT varmer godt på flotte dage i isen. Dens åndbarhed er rigtig god, så i opholdsvejr kommer skallen hurtigt af og ned i sækken.
På grå, våde og kolde dage er overkroppen tør og komfortabel iført baselayer, mellemlag, Proton LT Hoody og en skal.
Når man først bader og derefter vasker hår i iskoldt brevand er jakken et rart supplement til håndklædet.

Heldigvis melder Yr-appen om sol, 4-5C og 10 m/s samt sol, 10-11C og 2m/oppe over 2000 moh de sidste to dage inden vi skal hjem igen. Turen går op og vi kan endelig se langt igen. Fantastisk udsigt over resten af Jotunheimen mod øst/nordøst og helt til Jostedalsbreen mod nordvest. Det er flot terræn at opholde sig i, og dejligt med jakker vi efterhånden kender godt. De bevæger sig henover endnu en ryg sammen med os, oftest på kroppen men også i sækken, hvor de pakker sig let og kompakt ned mellem resten af indholdet. Turen tager to dage og for at spare vægt har vi hverken soveposer eller telt med. I stedet overnatter vi i en simpel stenhytte. Næste dag fortsætter det flotte vejr, bare endnu varmere og nu med næsten ingen vind. Det er blevet rigtig sommer på fjeldet. Flot afslutning på turen!

Fint vejr med god udsigt fra standplads. Jakken tåler jævnlig kontakt med fjeldet uden at vise tegn på slid.
På en solrig men kølig og vindfuld dag oppe i højderne er det behageligt når man er iført baselayer, mellemlag og jakken.
Tidlig morgen kan der være brug for dun yderst, men jakkens hætte holder godt på varmen imens solen står op.
Når det er sommervarmt i fjeldet kan jakken blive for varm. Den vejer lidt og pakker godt, så man mærker ikke den er med i sækken.

Konklusion

Vel hjemme i Danmark igen og vi inspicerer jakkerne efter deres første vask. Nu opdager jeg mit første mindre kritikpunkt: Elastikken til stramning af jakkens bundkant er ikke er super let at løsne. Det er til gengæld ikke til at se vi har boet i jakkerne det meste af august måned. Det til trods for at de er blevet hårdt brugt og ofte med overlæg gnubbet, slæbt og skrabet mod fjeld og klippe når muligheden bød sig. Slidstyrken virker indtil videre til at være i top. Som afrunding kan vi begge sige at jakkedrømmen lever igen! Proton LT Hoody er mellemvægts-fiberjakken, der på fornem vis balancerer varme, åndbarhed og slidstyrke med vægt, vindtæthed, bevægelighed og funktionalitet.