Sådan vælger du vandrestøvler

At vælge vandrestøvler er ikke SÅ svært som nogen vil gøre det til. MEN, det kan i den grad betale sig at give sig god tid til at finde de rigtige vandrestøvler. Der er mange ting, du kan overveje i forhold støtte, stivhed, vægt og materialer, men kort sagt er de rigtige vandrestøvler dem, der:

1) Passer til din fod
2) Passer til den aktivitet/type vandring du skal ud på

I det følgende gennemgår vi, hvad du skal overveje, hvis du skal købe et par vandrestøvler:

Alt om Vandrestøvler

Pasform. Hvordan skal vandrestøvlen sidde på foden?

Bemærk, at man typisk skal have, hvad der svarer til en fingers bredde fra tæerne ud til indersiden af tåkappen. Man skal IKKE kunne mærke tæerne mod indersiden af tåkappen. Man kan bl.a. tjekke det ved at tage indersålen ud af støvlen og placere foden på den. Her skal der gerne være ca. en fingerbredde sål foran tæerne. Ellers kan man prøve at gå på noget, der skråner nedad, og sikre sig at man ikke glider frem og rammer spidsen af støvlerne.

Det utroligt vigtigt at dine støvler sidder godt på foden, hvis du skal gå langt i dem. Støvlerne skal passe godt på foden fra starten – ikke gås til på halve eller hele år. Derfor kan man stort set ikke komme udenom at prøve støvlerne på, før man beslutter sig. Men det kan under alle omstændigheder være godt, at have styr på de helt centrale ting, som er vigtigt at være opmærksom på, når du skal beslutte dig for, hvilken støvle du skal vælge:

Længden

Vi anbefaler, at du vælger dine vandrestøvler en lille smule længere, end du er vant til. Det er ikke usædvanligt at skulle en skostørrelse (eller to!) op fra sine normale sko, når man køber vandrestøvler. Den primære grund til dette er, at du uundgåeligt vil glide en lille smule frem i støvlen, når det går nedad. Det er derfor altid en god idé at prøve at stramme støvlen godt, og prøve at stå eller gå på noget, der skråner nedad. Det giver en fornemmelse af, hvor meget, du glider frem.

I vandrestøvler, der ofte har en stiv og forstærket snude, betyder det, at du kommer til at støde tåneglene mod snuden af støvlen, hvis den enten er lidt for lille, eller ikke strammet nok. Selvom det kun er en ganske lille smule, vil det i løbet af en lang dag i kuperet terræn, hvor det sagtens kan gå nedad i flere timer, blive rigtig smertefuldt. I værste fald ender det med en blå tånegl, der falder af, hvis du er kommet afsted med for små støvler.

Du kan få et fingerpeg om hvorvidt støvlen er stor nok ved at tage indersålen ud og stille dig op på den. Der skal helst være 1-2 cm (ca. en fingerbredde) sål tilbage foran tæerne, når du står på sålen med hælen helt tilbage. Den bedste test er dog stadig at finde noget, der skråner let nedad og prøve at stå eller gå på det.

Bredden

Ligesom længden, er det selvfølgelig også vigtigt, at bredden på fodtøjet passer. Her vil der være stor forskel på de enkelte støvler. Det handler om at finde den model, der passer bedst til din fod. Kort sagt skal fodtøjet være bredt nok til, at det ikke klemmer foden, men sidde tæt nok til, at det støtter ordentligt.

Her er det lidt simplere end med længden: Fodtøjet skal sidde godt til på foden, så du ikke føler, du kan glide rundt nede i det. Det skal dog heller ikke klemme, og du må ikke føle at fødderne blive presset ind i en decideret unaturlig position af støvlen. Der må heller ikke være områder, hvor støvlen trykker ubehageligt.

De fleste vil desuden opleve, at fødderne hæver op i løbet af en lang dag med vandring, og det er selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på. Det er dog primært op over vristen og på oversiden, at fødderne vil hæve. Meget af det kan afhjælpes ved at løsne lidt i snøringen over vristen. Men hvis en støvle føles meget stram lige når man træder ned i den, er der grund til at være skeptisk. Det handler om at finde en støvle, der føles som om den støtter godt op om foden, uden at klemme eller trykke foden unaturligt.

Hælen

Når du går opad, vil fodens naturlige flex og vandrestøvlens stivhed i en vis forstand modarbejde hinanden: Foden vil forsøge at bøje, mens støvlen vil forblive relativt lige. Det betyder, at der kommer et markant træk omkring akillessenen. Sidder støvlen godt fast om hælen, vil foden blive på sin plads i støvlen, og støvlen stivhed vil aflaste foden og lægmusklerne. Sidder støvlen ikke ordentligt fast, vil hælen bevæge sig op og ned. Det er lige præcis den friktion mellem hælen og støvlen, der giver nogle af de mest ubehagelige vabler. Det er altså vigtigt, at støvlen sidder ordentligt fast omkring hælen.

En god måde at teste, om fodtøjet sidder ordentligt på hælen, er at at gå op ad en trappe eller lignende, ved kun at træde på det yderste af tæerne. På den måde får du maksimalt træk på hælen, og så du får en fornemmelse af, hvor meget hælen løfter sig i støvlen. Er du helt ude på tåspidserne, er det svært ikke at kommet til at slippe en lille smule i hælen – især i en meget stiv støvle. Men det gælder om at finde en støvle med så lidt hælløft som muligt. Du kan også prøve at stille dig på det forreste af tæerne på kanten af et trappetrin, en stol eller en kasse, og vippe på fødderne.

(Hvis støvlerne ikke sidder ordentligt omkring hælen, kan det i nogle tilfælde afhjælpes ved at skifte indersålerne ud med en par indersåler med mere hælstøtte, f.eks. fra Superfeet.)

Et par Superfeet-såler ligger til tørre op ad et par Lowa Munro. På vandretur i Kirgisistan. Foto: Anders B. Knudsen.

Et par Superfeet-såler ligger til tørre op ad et par Lowa Munro. På vandretur i Kirgisistan. Foto: Anders B. Knudsen.

Snøringen

Der er ikke ret meget fodtøj, der sidder ordentligt på foden, hvis det er dårligt snøret. Heller ikke vandrestøvler. Hvis du snører dine støvler for løst, vil foden glide for meget rundt, og du vil miste meget af den støtte, der er hele pointen med at købe vandrestøvler. Mange af de tests, der er foreslået ovenfor er også helt ubrugelige, hvis fodtøjet ikke er snøret ordentligt.

Det første, du skal sikre dig er, at du har strammet fodtøjet ordentligt. Det skal selvfølgelig ikke være så stramt, at det klemmer eller trykker på foden, men vandrestøvler skal sidde godt til for at støtte optimalt. Det nytter altså ikke, at støvlen er snøret så løst, at foden kan glide rundt.

Todelt snøresystem

Snøresystemet i en vandrestøvle er ofte ”todelt”. Det skal forstås sådan, at der ofte sidder en hægte, der ”låser” snørebåndet mellem vristen og anklen. Ideen med at gøre snøressystemet todelt er, at du kan vælge, hvor du vil have støvlen strammest. Du kan altså vælge at have støvlen stram om vristen, men løs om anklen - eller omvendt. Det kan være med til at øge komforten betragteligt - hvis du bruger det rigtigt!

Hvis du f.eks. går i en støvle, der går et stykke op om anklen, men går på en god sti i let terræn, uden stor rygsæk, har du måske ikke brug for maksimal ankelstøtte. Her kan du vælge at have støvlen stram omkring foden, for at holde foden på plads, men have den løsere omkring anklen, for at give mere fri bevægelighed i ankelleddet. Især i en meget høj og stiv støvle, oplever nogle, at støvlen kan genere på skinnebenet. Hvis den er strammet helt til op over anklen, kan det være en fordel. Omvendt: hvis dine fødder hæver op, kan du løsne støvlen lidt nedover vristen. Så er der bedre plads til de hævede fødder, mens støvlen stadig virker stram omkring anklen, for at holde foden på plads og give optimal ankelstøtte.

Støtte. Hvordan støtter en vandrestøvle?

En vandrestøvle er skabt til at give støtte til foden og anklen. I løbet af en lang dag med vandring i terræn udsættes foden typisk for mange skæve stillinger i mange timer ad gangen. For at mindske risikoen for overbelastningsskader og vrid, er det vigtigt, at fodtøjet yder foden den korrekte støtte. I vandrestøvler er støtte groft sagt lig med stivhed. Der kan dog være forskel på, om støvlen støtter i sålen, op omkring anklen eller begge dele.

Støtte i sålen

Hvis du ikke er vant til fornemmelsen, vil en støttende/stiv sål måske føles lidt underlig og restriktiv til at begynde med - og især på fladt underlag. Til gengæld vil du virkelig mærke en positiv forskel i ujævnt terræn. Her vil en del af det stabiliserende arbejde, fodens muskler normalt står for, nu blive overtaget af den støttende sål. En stivere, mere støttende sål vil være en fordel, jo hårdere/mere ujævnt terrænet bliver.

Der er groft sagt to typer stivhed i sålen.

  1. Den første er stivhed i fodens naturlige flex, som ligger ca. midt under foden. Her vil en stivere sål give mere støtte og aflastning til foden og lægmusklerne. Især hvis du skal gå meget opad på skarpt, stenet underlag, hvor det ofte kun er fodfoden, der har kontakt med underlaget. En blødere sål vil give et mere naturligt flex, hvilket vil være rarere på et mere jævnt underlag.
  2. Den anden er sålens vridningsstivhed, eller torsions-stivhed. Den angiver, hvor meget sålen kan vrides om sin egen akse, set forfra. En sål med høj vridningsstivhed vil give mere stabilitet på ujævnt underlag. Den vil - i kombination med god ankelstøtte - være med til at aflaste fod og ankler. Hvis du skal bære en tung rygsæk, vil det være en god idé at kigge efter en støvle med høj torsions-stivhed og god ankelstøtte, da det vil forhindre at foden og ankelledet ruller, når du bliver træt.

 

Scarpa sålkonstruktion

En sål består af flere komponenter - inkl. en fiber- eller plastplade, der afstiver sålen og giver god støtte.

Støtte i skaftet

Ankelstøtten afhænger af, hvor højt og hvor stift, støvlens skaft er. Jo højere og stivere/kraftigere støvlens skaft er, jo mere støtte giver det. Et højt skaft af læder giver typisk mere støtte end et højt skaft af nylon eller ruskind. Igen spiller snøringen en afgørende rolle. For at få maksimal ankelstøtte, er det vigtigt, at støvlen er snøret godt hele vejen op.

Ligesom med stivhed i sålen, er ankelstøtte ikke en ubetinget positiv ting. På nogle ture vil du have glæde af rigtig meget ankelstøtte. På andre ture vil være unødvendigt restrikvtivt. Hvor meget ankelstøtte du har brug for, afhænger groft sagt af tre parametre:

1) Hvor vanskeligt/ujævnt terræn går du i?
2) Hvor tung er din rygsæk?
3) Hvor stærke er dine ankler?

Hårdt terræn, mere ankelstøtte

Jo hårdere terræn og jo tungere rygsæk, jo mere ankelstøtte vil vi anbefale. Hvis du er vant til at gå i terræn og med rygsæk, og hvis du går med vandrestave, kan du overveje en støvle med lidt mindre ankelstøtte. Men det er vigtigt at understrege, at "better safe than sorry"-princippet gælder for langt de fleste. Hellere en lidt tungere og stivere støvle, end du måske kunne have klaret dig med, end en forstuvet ankel og ødelagt vandretur.

Skal du gå i ujævnt terræn, udenfor stier, med 20+ kilo på ryggen, vil det i de fleste tilfælde være nødvendigt med maksimal ankelstøtte. Skal du primært gå på gode, jævne stier med en let dagtursrygsæk, kan du ofte nøjes med et par sko eller en lav, blød støvle. Stærke ankler og erfaring med den type terræn, der er på programmet, har noget at sige. Ligeledes kan et par vandrestave også være årsag til at overveje en lavere, lettere støvle med mindre ankelstøtte og mere frihed. Er du i tvivl, så anbefaler vi kraftigt, at prioritere god støtte over lav vægt.

Hvilken type vandrestøvle skal jeg vælge?

At vælge den rigtige vandrestøvle handler om at finde en støvle med god pasform, der passer til dit behov i forhold til stivhed og støtte.

Når det kommer til pasform, er der ikke andet for end at tage ind i en af vores butikker og  stikke foden i en masse støvler. Snør støvlen godt, gå en tur på vores testbane, der giver en fornemmelse af både ujævnt underlag og hældning. Kort sagt: Find ud af, hvad der passer din fod bedst.

Mht. støtte, kan man lidt groft dele støvlerne op op i tre kategorier, der vil egne sig til forskellige typer ture:

Lette vandrestøvler

Rimelig fleksibel sål og kort skaft i nylon og/eller tyndt ruskind. Egner sig godt til rejser, dagture med let rygsæk, vinterbrug herhjemme og hytte-til-hytte-ture på gode stier i moderat terræn.

Mellemstive vandrestøvler

De mellemstive vandrestøvler har en rimeligt stiv sål, der kan vrides og flexes lidt med hænderne. Men de giver god støtte. De er også typisk også rimeligt stive og støttende op over anklerne, men ofte i fleksible materialer. Mellemstive vandrestøvler vil være oplagte til ture i krævende terræn med mellemstore rygsække (30-60 liter) og 5-15 kg på ryggen. Det kunne f.eks. være trekking i Nepal eller dagsture og topture i krævende fjeldterræn. Ligeledes en Kilimanjaro-bestigning, weekendture med mad og overnatningsgrej eller hytte-til-hytte-ture i alperne.

Kraftige vandrestøvler

Helstive støvler, der stort set ikke er til at vride og bøje med hænderne. De går også godt op om anklerne. De vil typisk være lavet i kraftigt læder, og føles stive og restriktive på et butiksgulv. Til gengæld vil de virkeligt støtte dine fødder og ankler på lange dage i blokmark med tung rygsæk - gerne i kombination med et par vandrestave! Kraftige vandrestøvler vil være oplagte til lange vandreture (5 dage+) med stor rygsæk (20 kg+) med telt, mad og oppakning.

Webshoppen Herre

Webshoppen Dame

Plejeprodukter i webshoppen:

Læs også