Sådan vælger du en vandrestøvle

At vælge vandrestøvler er ikke SÅ svært som nogen vil gøre det til, MEN, det kan i den grad betale sig at give sig god tid til at finde de rigtige vandrestøvler. De rigtige vandrestøvler er dem, der:

a) Passer til din fod.
b) Passer til den aktivitet/type vandring du skal ud på.

Alt om Vandrestøvler

Pasform

Skoene skal passe godt på foden fra starten – ikke gås til på halve eller hele år.
Bemærk, at man typisk skal have hvad der svarer til en fingers bredde fra tæerne ud til indersiden af tåkappen. Man skal IKKE kunne mærke tæerne mod indersiden af tåkappen. Man kan bl.a. tjekke det ved at tage indersålen ud af støvlen og placere foden på den (her skal der gerne være ca. en fingerbredde sål foran tæerne), eller prøve at gå på noget, der skråner nedad, og sikre sig at man ikke glider frem og rammer spidsen af støvlerne.

Støtte

Her fokuserer man på støtte til foden og til anklen. I løbet af en lang dag med vandring i terræn udsættes foden for mange skæve stillinger og man går typisk i mange timer ad gangen. For at mindske risikoen for overbelastningsskader og vrid, er det vigtigt, at fodtøjet yder foden den korrekte støtte. I vandrestøvler er støtte groft sagt lig med stivhed. Er en sål meget stiv eller et skaft på en støvle stift og/eller højt, taler man om høj grad af støtte. Bemærk at støtten i sålen og skaftet ikke behøves at følges ad.

Støtte i sålen

For folk der ikke kender fornemmelsen, vil en støttende/stiv sål måske føles lidt underlig og restriktiv, men man vænner sig snart til det. Til gengæld høster man frugterne i form af mindre trætte fødder ved dagens/ugens afslutning, da en del af det flex og arbejde fodens muskler normalt står for, nu til dels er overtaget af den støttende sål. En stivere, mere støttende sål vil være en fordel jo hårdere/mere ujævnt terrænet bliver.

Scarpa sålkonstruktion

En sål består af flere komponenter - inkl. en fiber- eller plastplade, der afstiver sålen og giver god støtte.

Støtte i skaftet

Jo højere og stivere/kraftigere et skaft er, jo mere støtte giver det. Et højt skaft af læder giver typisk mere støtte end et højt skaft af nylon eller ruskind. Hvor meget ankelstøtte man har brug for, afhænger af:

1) Hvor vanskeligt/ujævnt terrænet er,
2) Hvor tung din rygsæk er,
3) Hvor stærke dine ankler er.

Altså – skal du gå i ujævnt terræn, udenfor stier, med 20 kilo på ryggen, har du brug for maksimal ankelstøtte. Skal du udelukkende gå på stier med en dagtursrygsæk, kan du ofte nøjes med et par sko eller en lav, blød støvle.

Hvilken type vandrestøvle skal jeg bruge?

At vælge den rigtige vandrestøvle handler om at finde en støvle med god pasform, der passer til dit behov i forhold til stivhed og støtte. Mht. pasformen, er der ikke andet for end at stikke foden i en masse støvler og finde ud af hvad der passer din fod bedst. Mht. støtte, har vi delt vores vandrestøvler op i tre kategorier: Let, medium og kraftig. Groft sagt egner støvlerne i disse grupper sig til flg:

  • Let: Rejser, dagture, vinter i DK, hytte til hytte ture.
  • Medium: Trekking i Nepal, dag-/ topture i svært terræn, Kilimanjaro-bestigning, weekendture med mad og overnatningsgrej, hytte til hytte ture.
  • Kraftig: 4-14 dages ture med tung rygsæk (med mad, overnatningsgrej, osv.), vandring i hårdt terræn, udenfor stier.

2016fodtoej