Vintertur i Danmark – de vigtigste opdateringer af sommerudstyret

Billede: Shelterplads på Skjoldungestien mellem Hvalsø og Roskilde

Det er vores erfaring, at rigtig mange går og drømmer om at give sig i kast med at komme på tur i vinterhalvåret - og det kan vi godt forstå. Vinteren er nemlig en forunderlig tid for friluftsentusaister. Der er noget helt særligt ved den søvnige, stille skov og de smukke, bare landskaber. Men med vinterhalvårets ynde følger også lave temperaturer, der stiller større krav til udstyret end lune sommernætter. Men med et par velvalgte justeringer af sommerudstyret, kan du sagtens holde dig varm og komfortabel på vinterturen.

I dette blogindlæg stiller skarpt på det vigtigste opdateringer af sommergarderoben og -grejskabet, og giver nogle generelle tips til vintertur med overnatning i den danske natur.

De lave temperaturer i vinterhalvåret stiller større krav til grej og beklædning.

Vinter-opdateringer til grejet

1. Soveposen

Soveposen er naturligvis et afsindigt vigtigt stykke grej på vinterture med overnatning ude - enten i telt, hængekøje eller shelter. Til en vintertur i Danmark, hvor man risikerer nattetemperaturer, der kryber lige under frysepunktet, vil en sovepose der er målt til omkring -5 til -10 grader til dit køn være et godt udgangspunkt.

Soveposens komforttemperaturer er vejledende. Det er et meget individuelt, hvor varm en sovepose, du har brug for; nogle sover meget varmt, andre er meget kuldskære. Hvis du er usikker på hvor du ligger, er en god tommelfingerregel at vælge en sovepose, der målt til at kunne håndtere temperaturer, der er mindst 5 grader lavere end den laveste temperatur, du forventer på turen. Det vil sige, at hvis du forventer nattetemperaturer på -3 grader, bør du kigge efter en pose, der er målt til -8 til -10 grader.

Der er mange andre faktorer, der også spiller ind. Du kan booste dit sovesystem ved at:

  • sove i et tørt sæt uldundertøj
  • tage hue, handsker og halsedisse på
  • have et ekstra varmt liggeunderlag, evt. med skumunderlag under
  • spise et varmt måltid mad inden sengetid
  • bevæge dig inden sengetid
  • tisse af inden sengetid
  • udvælge en lejrplads, der er skærmet af for vinden

Soveposer findes i både dun og fiber-materialer. Fiber har den fordel, at det ikke er ligeså sart over for fugt og kondens, men til gengæld fylder og vejer det meget mere end dun - især, når soveposerne skal kunne varme ned til -10 grader. Derfor foretrækker de fleste dun-soveposer til vinterbrug.

Læs også indlægget: 'Guide til komforttemperatur på soveposer' - her går vi i dybden med de (til tider) lidt forvirrende temperatur-ratings

Læs også indlægget: 'Dunsovepose eller syntetisk?' - og bliv klogere på fordele/ulemper 

2. Liggeunderlaget

Selvom din sovepose er dejlig varm, isolerer den dårligt mod kulde nedefra, af den simple grund at du ligger på isoleringen og maser den flad. Derfor er det alfa omega at have et godt liggeunderlag, der isolerer mod kulde nedefra. Liggeunderlagenes evne til at isolere mod kulde fra jorden måles i ”R-værdi”. Groft sagt er R-værdi et mål for hvor hurtigt temperaturændringer forplanter sig gennem et materiale. Jo højere R-værdi, jo højere thermal resistance, og jo bedre isolerer underlaget.

Risikerer man lidt frostgrader, vil en R-værdi mellem 3 og 4 gå an, men til decideret vinterbrug med hård frost, vil en R-værdi over 5 være at anbefale. Hvis du er lidt kuldskær, er det bedre at arbejde med en R-værdi over 5 som udgangspunkt til vinterbrug.

Tip: Har du allerede et godt liggeunderlag med en R-værdi omkring 3, kan det kombineres med et skumunderlag til vinterture. De fleste ”klassiske” skumunderlag er ikke testet med henblik på R-værdi, men et underlag med lukket EVA-skum isolerer rigtig godt, og vil fungere fremtagende som vintersupplement til dit sommerunderlag.

Læs også indlægget: 'Guide til det bedste liggeunderlag' - og lær mere om R-værdi og de forskellige typer liggeunderlag

3. Brænderen

Multifuel-brænder eller gasbrænder til vinterbrug?

Multifuel-brændere har del fordel, at de kan bruge flydende brændsel, der fungerer bedre i lave temperaturer, hvorimod gas performer proportionelt dårligere jo koldere det er. Det er derfor, at man stort set altid ser multifuel-brændere på vinterfjeld og lange ekspeditioner i hård kulde. Her snakker vi dog seriøse minusgrader!

Til vinterbrug i den danske natur, vil gas stadig fungere ganske fint. De fleste standard-gasdåser (f.eks. Primus Power Gas) fungerer glimrende ned til omkring 0 grader. Der findes også særlige blandinger, der er specielt designet til lave temperaturer, såsom Primus Winter Gas som kan holde til frostgrader ned til -20 grader.

Med mindre at vi får et akut tilfælde af siberisk vinterkulde i Danmark, vil en gasbrænder stadig være glimrende - og en lille, kompakt gasbrænder vil være et oplagt supplement til et godt bål. På rigtig kolde vinterture vil en multifuel-brænder være mere effektiv.

Læs også indlægget: 'Guide til at vælge den bedste brænder' 

4. Vandflaske i hård plast og/eller termoflaske

En vandflaske i hård plast, som den klassiske Nalgene, går fint til vinterbrug og har samtidig den fordel, at den kan fyldes med varmt vand og lægges i soveposen, hvis man har brug for et varme-boost på de kølige nætter. Vær forsigtig med vandblære-systemer, der har tendens til at fryse til ved frostgrader!

En god termoflaske gør det muligt at lave en ordenlig omgang morgenkaffe, som man kan gå og varme sig på undervejs gennem dagens eventyr. De større termoflasker har den fordel, at de er istand til at holde indholdet varmere i længere tid.

5. Pandelampe

En pandelampe er altid god at have med på tur, især om vinteren, hvor dagene er 'korte' og dagslyset er knapt. Pandelampen er vigtig i forhold til at kunne orientere sig når man går, når man skal finde lejrplads og når man skal finde friluftstoilettet, men den er også god til de hyggelige aftenstunder, hvor sidder i lejret og læser en god bog eller skal kokkerere aftensmad.

Vinterhalvåret kræver typisk flere lag.

Vinter-opdateringer til beklædningen

1. Inderste-, mellem- og yderlag

Langt undertøj til både under- og overkrop er et must. Undertøj af uld-materialer vil være bedst til vinterbrug, da det isolerer helt fantastisk og samtidig også er både fugtabsorberende og svedtransporterende.

Et let og tyndt mellemlag til overkroppen i fleece, uld eller fiber-materialer til at trække udenpå det lange undertøj er helt genialt til at hjælpe med holde varmen, når jakken er lynet til. Materialerne er samtidig ofte luftige og meget åndbare, hvilket giver en god og effektiv temperaturregulering, når jakken lynes op og man skal køle lidt af.

Trods de lave temperaturer, er vintermånederne ikke specielt regnfulde, hvilket er årsagen til, at man ofte ser folk rende rundt i softshelljakker- og bukser i januar måned. Det er lidt en smagssag, om man vælger at bruge en 100 % vind- og vandtæt skalbeklædning eller vindtæt softshell som sit primære yderste lag., men det er under alle omstændigheder en god idé med vandtæt jakke og bukser i rygsækken, så du er helt sikker på at kunne holde dig tør i tilfælde af, at himlen åbner sig.

Læs også indlægget: 'Lag på lag' - hvor vi gennemgår lag-på-lag-konceptet

2. Pausetøj

Et ekstra varmt lag dedikeret til pauserne eller de kølige aftenstunder fylder måske lidt ekstra i rygsækken, men til gengæld kan det gøre en afgørende forskel, når man skal holde varmen, mens man står/sidder stille. Og vinterhalvåret, hvor du hurtigt bliver kold, når du ikke er i bevægelse, er det praktisk talt et must.

En varm dunjakke vil være oplagt, fordi dunene giver en fortrinlig varme, er meget let og komprimerer utrolig godt i rygsækken. En fiberjakke kan mere eller mindre det samme og tåler fugt og vand bedre end dun, men vil være lidt tungere og mere kompatk. En tyk fleece-trøje eller en varm uld-sweater kan også gå an, men den vil fylde mere i rygsækken og ikke isolere nær så effektivt som dun eller fiberisolering.

Læs også indlægget: 'Varmt og let. Dun eller fiber? - og bliv klogere på forskellene!

3. Fodtøj og sokker

Et par solide vandrestøvler med en skridsikker sål og en vandafvisende overdel i naturmaterialer eller en membran, à la GORE-TEX, vil være et oplagt bud til vinterture, hvor stierne kan være glatte og våde - især hvis der er nattefrosten.

Et par godt polstrede uld-sokker kan også gøre en verden til forskel, når det gælder om at holde fødderne varme og komfortable. Både uld-sokker og sokker i syntetiske materialer vil tørre hurtigt, hvilken kan være en fordel på ture, der varer over flere dage, men uld-sokkerne har - igen - den fordel, at de binder fugt, så du ikke får kolde fusser af afkølet sved. Bomuld er bandlyst, da det hverken varmer eller binder fugt særlig effektivt.

Tag gerne et ekstra par sokker med, der er dedikerede til sovebrug, så du er helt sikker på at have et tørt par til når du når frem til lejren.

Læs også indlægget: 'Vandresokker: Hvad skal man vælge?"

Læs også indlægget: 'Hvordan skal vandrefodtøj sidde på foden?"

Generelle tips til vintertur i Danmark

  1. Handsker, hue og halsedisse
    Hoved, hals og håndled er de største varmeledere på kroppen, og derfor er det vigtigt at sørge for at holde dem godt pakkede ind. Ellers skal kroppen bruge unødvendigt meget energi i forsøget på at holde dem varme og det vil efterlade dig afkølet. Både handsker, hue og halsedisse fungerer også som et ekstra varme-boost til dit sovesystem på de helt kolde nætter. Igen vil uld være at foretrække.
  2. Hold gang i bålet
    På de kolde vinteraftener ved shelteren er det en rigtig god idé at få gang i bålet. Det giver både varme og sætter en hyggelig stemning. Du kan eventuelt snyde lidt hjemmefra ved at medbringe en smule tørt brænde, et par tændbriketter fremstillet af træmasse, eller give dig i kast med at lave din egne hjemmelavede optændingshjælpere.
  3. Udvælg din lejrplads med omhu
    Hvis du planlægger at overnatte i telt kan det godt betale sig at tænke lidt strategisk i forhold til hvor du sætter dit telt op. En lejrplads med læ for vinden vil skåne dig den kolde vind og hjælpe dig med at holde varmen om natten. Det er også en god idé at pejle efter et sted, hvor solens stråler rammer tidligt om morgenen.
  4. Undgå kondens
    Det kan være langt sværere at få tørret sine ting om vinteren grundet de lave temperaturer og det sparsomme dagslys, så det er en god idé at holde øje med kondens. Det er især vigtigt at holde sovepose og indertelt nogenlunde tørt. Man kan eventuelt medbringe en lille klud til at tørre grejet af om morgenen.
  5. Undgå at svede for meget
    Sved afkøler kroppen helt gevaldigt om vinteren og derfor er det vigtigt at have styr på beklædningen - både når du er aktiv om dagen og når du sover om natten. Udnyt lag-på-lag-konceptet til at regulere i løbet af dagen, og sørg for at komme af med overskudsvarmen når du bevæger dig. Sov med så lidt tøj som muligt for at undgå at svede, når du har opbygget varmen i soveposen - så undgår du at blive fugtig af sved og skulle bruge kropsvarme på at blive tør igen.
  6. Skift til helt tørt tøj inden du hopper i soveposen
    Hvis du har været i gang og svedt lidt i løbet af dagen, vil der højst sandsynligt sidde lidt fugt i dit inderlag, selvom du føler dig rimeligt tør. Derfor anbefales det at have et tørt sæt uldundertøj at skifte til inden du kryber i soveposen, hvis du vil give dig selv de bedste forudsætninger for en god, varm nats søvn i vinterkulden.