Patagonia

Højkvalitets, slidstærkt tøj, der er bæredygtigt fremstillet, det er det, det amerikanske mærke Patagonia står for. Lige siden det blev grundlagt i 1973 af friluftsentusiast Yvon Chouinard, har en følelse af ansvar for naturen og mennesker været kernen i iværksætteraktivitet. I starten tilbød Patagonia kun tøj og udstyr til klatring, i dag er der noget for enhver udendørs fan. Uanset om din yndlingsaktivitet er klatring, vandreture, bjergbestigning, skiløb eller trailløb. Takket være det ofte enkle, afslappede design, passer tøjet ikke kun godt ind i naturen, men også i hverdagen.


Patagonias store engagement i natur & miljø

For Patagonia er det ikke kun vigtigt at producere behageligt, funktionelt tøj, der holder i lang tid. Og som kan tåle at blive slidt, lappet, repareret og brugt på mange eventyr i flere generationer. Det tidløse design er også medvirkende til, at Patagonias kasketter, tøj, tasker og accessoires er elsket i lang tid. Det er lige så vigtigt, at tøjet er produceret på en bæredygtig måde, og de forsøger hele tiden at finde måder at gøre deres tøj endnu mere miljøvenligt.

Mange af materialerne genbruges, og selv under fremstillingsprocessen er miljøet i fokus. Som et eksempel på det er nogle beklædningsgenstande lavet af fiskenet, der er blevet fisket op i havene.
Derudover er Patagonia også medlem af organisationerne "1% for planeten" og "World Trout", og donerer penge til velgørende formål.
 

Patagonias tøj til udendørs & hverdag

Patagonia fremstiller funktionelt tøj med stort fokus på udendørs sportsgrene såsom klatring, vandreture, skiløb, Snow boarding, andre vintersportsgrene, surfing, fluefiskeri, trailløb og mountainbike. Men faktum er, at det ikke kun er eventyrere, friluftselskere, backpackere og udendørsfans, der godt kan lide at klæde sig i Patagonias behagelige tøj. Selv til hverdag og i byen er Patagonias komfortable og stilfulde beklædningsgenstande perfekte, selvom forbindelsen til naturen altid er der.
 

Ikonisk tøj fra Patagonia

Nogle af Patagonias beklædningsgenstande er blevet sande ikoner. Den klassiske Patagonia kasket, der passer til alt og fås i en række forskellige farver, f.eks. Eller de komfortable logotrøjer og t-shirts med Patagonia-logoet, der bringer følelsen af surfing, klatring og eventyr ind i hverdagen. Men ikoniske beklædningsgenstande skabes hele tiden, Patagonias fleecetrøjer og Pile jackets, der nemt bliver favoritter, er nogle eksempler på det.
De tynde Patagonia dunjakker Down Sweater og Down Sweater Hoody udløste en stadig igangværende trend for tynde dunjakker.

Nano Puff Jackets Nano Puff Jackets er fyldt med genbrugte syntetiske fibre i stedet for dun og har en praktisk, lille pakkestørrelse.

Synchilla Fleece Synchilla Fleece ("Synch" eller "Snap T") har eksisteret siden 1970'erne. I dag er produkterne lavet af 100% genbrugsmateriale og er Fair Trade certificeret.
 
 
Virksomhedsportræt

Patagonia-historien begynder med grundlæggeren Yvon Chouinards klatreeventyr i 1950'erne. Klatring har været hans store passion, siden han var teenager. På Big Walls i den berømte Yosemite National Park i Californien oplever han, at han ikke er tilfreds med jernstøberne. Så Chouinard smeder hurtigt sine egne i garagen og sælger dem til andre klatrere. Så succesfuld, at han i 1965 grundlagde Chouinard Equipment, som hurtigt blev den største producent af klatre- og bjergbestigningsudstyr i USA.

Vendepunktet kom i 1970'erne, da Chouinard indså, i hvor høj grad pitonerne beskadigede klippen. Forud for sin tid erkendte han, hvad dette betød for klatreruten og klimaet og udviklede derfor de første mobile sikringsenheder, klemkiler. Omtrent samtidig blev sortimentet udvidet til at omfatte meget stabile rugbytrøjer og -bukser. Men fordi klatreudstyr og tøj ikke går sammen for Chouinard, grundlagde han et nyt firma i 1973 Patagonia. Inspirationen til navnet og logoet hentede han i øvrigt fra en rejse til den sydamerikanske region Patagonia, hvor han med succes gennemførte den første bestigning af en rute på Fitz Roy i 1968. Senere blev der tilføjet rygsække og tasker til tøjet.

Fordi Patagonia har fokuseret på natur og mennesker, siden det blev grundlagt, anses virksomheden for at være en pioner, når det kommer til bæredygtighed. For eksempel var det en af de første udendørs producenter, der gik helt over til økologisk bomuld i 1990'erne. Selv når det kommer til nye standarder, udfører Patagonia pionerarbejde. Et eksempel i 2014 begyndte Patagonia sammen med andre virksomheder og organisationer at udvikle Responsible Wool Standard (RWS).

I dag er Patagonia en global virksomhed med omkring 1.500 ansatte, som har bevaret Chouinard og hans teams indledende begejstring for innovation, samt deres ansvarsfølelse for mennesker og miljø.
For resten så findes Chouinard Equipment stadig i dag. Dog under et andet navn, nemlig Black Diamond.
 

Hovedkontor

Patagonia har hovedkvarter i Ventura, Californien, USA.
 
 
Hvor fremstilles Patagonia-produkter?

Produkterne fremstilles i USA, Latinamerika, Europa og Asien.
 
 
Hvordan kontrollerer Patagonia produktionsforholdene?

Virksomheden er et stiftende medlem af FLA (Fair Labor Association), hvis medlemmer er forpligtet til ansvarlig arbejdspraksis. Det har også etableret en adfærdskodeks for leverandører og benchmark-retningslinjer som en del af sit program for socialt og miljømæssigt ansvar. Kodekset er baseret på standarderne fra Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) og har til formål at sikre, at de respektive nationale love overholdes. Regelmæssige revisioner sikrer dette.

Derudover er nogle Patagonia-produkter Fair Trade-certificerede. Seglet sikrer blandt andet, at arbejderne får en rimelig løn. Patagonia er forpligtet til gennemsigtighed og har offentliggjort en liste over alle kontraktlige partnere på virksomhedens hjemmeside. Bluesign-mærket har været systempartner siden 2007 og sikrer, at de kemikalier, materialer og processer, der bruges i fremstillingsprocessen, er uskadelige for mennesker og miljø.
 

Hvor kommer materialerne fra, der bruges i Patagonia?

Det amerikanske mærke har kun brugt økologisk dyrket bomuld, som ikke bruger nogen pesticider, siden midten af 1990'erne. Den anvendte uld er RWS-certificeret (Responsible Wool Standard). Det betyder, at ulden kommer fra gårde, der respekterer dyrevelfærd samt bæredygtigt landbrug. Patagonia er også afhængig af genbrugsmaterialer, fra bomuld til nylon til dun. Synchilla fleeceprodukterne er for eksempel lavet af 100% genbrugsmaterialer og er Fair Trade certificeret.
 

Hvor kommer de dun fra, der bruges af Patagonia?

Patagonias dunprodukter er certificeret til Responsible Down Standard (RDS). Dunene og fjerene kommer fra dyrevenligt hold. Praksis som tvangsfodring og levende plukning er udelukket. Derudover er hele leveringsprocessen gennemsigtig, hvilket betyder, at dun og fjer kan spores problemfrit.

 
Patagonia og bæredygtighed

Fra begyndelsen har miljøbeskyttelse og bæredygtighed spillet en vigtig rolle hos Patagonia. Allerede i 1985 besluttede mærket at indføre en såkaldt "Jordskat". Siden da har Patagonia doneret mindst 1 % af sit årlige salg til små miljøorganisationer. Patagonia hjalp senere med at stifte One Percent For The Planet Alliance, en koalition af virksomheder, der er forpligtet til at beskytte og bevare miljøet.

Det amerikanske mærke fokuserer på lang levetid for sine produkter. De er lavet af materialer af høj kvalitet og samtidig designet til at være så nemme at reparere som muligt og til at blive genbrugt ved slutningen af deres levetid. Mærket opfordrer også folk til at forbruge mere bevidst og kun købe det, der virkelig er nødvendigt.

En af de mest effektive kampagner på dette område var nok helsidesannoncen i New York Times "Don't buy this jacket" i 2011. Men Patagonia øger også opmærksomheden for mere bevidste med kampagner omkring reparation, genbrug og videresalg Forbrug. Som medlem af Fair Labor Association er Patagonia også forpligtet til fair arbejdsforhold i tøjindustrien.

2022-mærket gjorde det klart, hvor seriøst Patagonia er med at beskytte planeten. Med øjeblikkelig virkning har Chouinard-familien af iværksættere overført ejerskab til to specialbyggede velgørenhedsfonde, Patagonia Purpose Trust og Holdfast Collective. Fremover vil alt overskud, der ikke geninvesteres, gå til fondene for at bekæmpe klimakrisen.
 
 
 
 
 
 
Patagonia
Højkvalitets, slidstærkt tøj, der er bæredygtigt fremstillet, det er det, det amerikanske mærke Patagonia står for. Lige siden det blev grundlagt i 1973 af friluftsentusiast Yvon Chouinard, har en følelse af ansvar for naturen og mennesker været kernen i iværksætteraktivitet. I starten tilbød Patagonia kun tøj og udstyr til klatring, i dag er der noget for enhver udendørs fan. Uanset om din yndlingsaktivitet er klatring, vandreture, bjergbestigning, skiløb eller trailløb. Takket være det ofte enkle, afslappede design, passer tøjet ikke kun godt ind i naturen, men også i hverdagen.


Patagonias store engagement i natur & miljø

For Patagonia er det ikke kun vigtigt at producere behageligt, funktionelt tøj, der holder i lang tid. Og som kan tåle at blive slidt, lappet, repareret og brugt på mange eventyr i flere generationer. Det tidløse design er også medvirkende til, at Patagonias kasketter, tøj, tasker og accessoires er elsket i lang tid. Det er lige så vigtigt, at tøjet er produceret på en bæredygtig måde, og de forsøger hele tiden at finde måder at gøre deres tøj endnu mere miljøvenligt.

Mange af materialerne genbruges, og selv under fremstillingsprocessen er miljøet i fokus. Som et eksempel på det er nogle beklædningsgenstande lavet af fiskenet, der er blevet fisket op i havene.
Derudover er Patagonia også medlem af organisationerne "1% for planeten" og "World Trout", og donerer penge til velgørende formål.
 

Patagonias tøj til udendørs & hverdag

Patagonia fremstiller funktionelt tøj med stort fokus på udendørs sportsgrene såsom klatring, vandreture, skiløb, Snow boarding, andre vintersportsgrene, surfing, fluefiskeri, trailløb og mountainbike. Men faktum er, at det ikke kun er eventyrere, friluftselskere, backpackere og udendørsfans, der godt kan lide at klæde sig i Patagonias behagelige tøj. Selv til hverdag og i byen er Patagonias komfortable og stilfulde beklædningsgenstande perfekte, selvom forbindelsen til naturen altid er der.
 

Ikonisk tøj fra Patagonia

Nogle af Patagonias beklædningsgenstande er blevet sande ikoner. Den klassiske Patagonia kasket, der passer til alt og fås i en række forskellige farver, f.eks. Eller de komfortable logotrøjer og t-shirts med Patagonia-logoet, der bringer følelsen af surfing, klatring og eventyr ind i hverdagen. Men ikoniske beklædningsgenstande skabes hele tiden, Patagonias fleecetrøjer og Pile jackets, der nemt bliver favoritter, er nogle eksempler på det.
De tynde Patagonia dunjakker Down Sweater og Down Sweater Hoody udløste en stadig igangværende trend for tynde dunjakker.

Nano Puff Jackets Nano Puff Jackets er fyldt med genbrugte syntetiske fibre i stedet for dun og har en praktisk, lille pakkestørrelse.

Synchilla Fleece Synchilla Fleece ("Synch" eller "Snap T") har eksisteret siden 1970'erne. I dag er produkterne lavet af 100% genbrugsmateriale og er Fair Trade certificeret.
 
 
Virksomhedsportræt

Patagonia-historien begynder med grundlæggeren Yvon Chouinards klatreeventyr i 1950'erne. Klatring har været hans store passion, siden han var teenager. På Big Walls i den berømte Yosemite National Park i Californien oplever han, at han ikke er tilfreds med jernstøberne. Så Chouinard smeder hurtigt sine egne i garagen og sælger dem til andre klatrere. Så succesfuld, at han i 1965 grundlagde Chouinard Equipment, som hurtigt blev den største producent af klatre- og bjergbestigningsudstyr i USA.

Vendepunktet kom i 1970'erne, da Chouinard indså, i hvor høj grad pitonerne beskadigede klippen. Forud for sin tid erkendte han, hvad dette betød for klatreruten og klimaet og udviklede derfor de første mobile sikringsenheder, klemkiler. Omtrent samtidig blev sortimentet udvidet til at omfatte meget stabile rugbytrøjer og -bukser. Men fordi klatreudstyr og tøj ikke går sammen for Chouinard, grundlagde han et nyt firma i 1973 Patagonia. Inspirationen til navnet og logoet hentede han i øvrigt fra en rejse til den sydamerikanske region Patagonia, hvor han med succes gennemførte den første bestigning af en rute på Fitz Roy i 1968. Senere blev der tilføjet rygsække og tasker til tøjet.

Fordi Patagonia har fokuseret på natur og mennesker, siden det blev grundlagt, anses virksomheden for at være en pioner, når det kommer til bæredygtighed. For eksempel var det en af de første udendørs producenter, der gik helt over til økologisk bomuld i 1990'erne. Selv når det kommer til nye standarder, udfører Patagonia pionerarbejde. Et eksempel i 2014 begyndte Patagonia sammen med andre virksomheder og organisationer at udvikle Responsible Wool Standard (RWS).

I dag er Patagonia en global virksomhed med omkring 1.500 ansatte, som har bevaret Chouinard og hans teams indledende begejstring for innovation, samt deres ansvarsfølelse for mennesker og miljø.
For resten så findes Chouinard Equipment stadig i dag. Dog under et andet navn, nemlig Black Diamond.
 

Hovedkontor

Patagonia har hovedkvarter i Ventura, Californien, USA.
 
 
Hvor fremstilles Patagonia-produkter?

Produkterne fremstilles i USA, Latinamerika, Europa og Asien.
 
 
Hvordan kontrollerer Patagonia produktionsforholdene?

Virksomheden er et stiftende medlem af FLA (Fair Labor Association), hvis medlemmer er forpligtet til ansvarlig arbejdspraksis. Det har også etableret en adfærdskodeks for leverandører og benchmark-retningslinjer som en del af sit program for socialt og miljømæssigt ansvar. Kodekset er baseret på standarderne fra Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) og har til formål at sikre, at de respektive nationale love overholdes. Regelmæssige revisioner sikrer dette.

Derudover er nogle Patagonia-produkter Fair Trade-certificerede. Seglet sikrer blandt andet, at arbejderne får en rimelig løn. Patagonia er forpligtet til gennemsigtighed og har offentliggjort en liste over alle kontraktlige partnere på virksomhedens hjemmeside. Bluesign-mærket har været systempartner siden 2007 og sikrer, at de kemikalier, materialer og processer, der bruges i fremstillingsprocessen, er uskadelige for mennesker og miljø.
 

Hvor kommer materialerne fra, der bruges i Patagonia?

Det amerikanske mærke har kun brugt økologisk dyrket bomuld, som ikke bruger nogen pesticider, siden midten af 1990'erne. Den anvendte uld er RWS-certificeret (Responsible Wool Standard). Det betyder, at ulden kommer fra gårde, der respekterer dyrevelfærd samt bæredygtigt landbrug. Patagonia er også afhængig af genbrugsmaterialer, fra bomuld til nylon til dun. Synchilla fleeceprodukterne er for eksempel lavet af 100% genbrugsmaterialer og er Fair Trade certificeret.
 

Hvor kommer de dun fra, der bruges af Patagonia?

Patagonias dunprodukter er certificeret til Responsible Down Standard (RDS). Dunene og fjerene kommer fra dyrevenligt hold. Praksis som tvangsfodring og levende plukning er udelukket. Derudover er hele leveringsprocessen gennemsigtig, hvilket betyder, at dun og fjer kan spores problemfrit.

 
Patagonia og bæredygtighed

Fra begyndelsen har miljøbeskyttelse og bæredygtighed spillet en vigtig rolle hos Patagonia. Allerede i 1985 besluttede mærket at indføre en såkaldt "Jordskat". Siden da har Patagonia doneret mindst 1 % af sit årlige salg til små miljøorganisationer. Patagonia hjalp senere med at stifte One Percent For The Planet Alliance, en koalition af virksomheder, der er forpligtet til at beskytte og bevare miljøet.

Det amerikanske mærke fokuserer på lang levetid for sine produkter. De er lavet af materialer af høj kvalitet og samtidig designet til at være så nemme at reparere som muligt og til at blive genbrugt ved slutningen af deres levetid. Mærket opfordrer også folk til at forbruge mere bevidst og kun købe det, der virkelig er nødvendigt.

En af de mest effektive kampagner på dette område var nok helsidesannoncen i New York Times "Don't buy this jacket" i 2011. Men Patagonia øger også opmærksomheden for mere bevidste med kampagner omkring reparation, genbrug og videresalg Forbrug. Som medlem af Fair Labor Association er Patagonia også forpligtet til fair arbejdsforhold i tøjindustrien.

2022-mærket gjorde det klart, hvor seriøst Patagonia er med at beskytte planeten. Med øjeblikkelig virkning har Chouinard-familien af iværksættere overført ejerskab til to specialbyggede velgørenhedsfonde, Patagonia Purpose Trust og Holdfast Collective. Fremover vil alt overskud, der ikke geninvesteres, gå til fondene for at bekæmpe klimakrisen.
 
 
 
 
 
 
Fra 299,00 kr.
Fås i 5 farver
Fra 2.199,00 kr.
Fås i 2 farver
## **Patagonia**

Det verdensomspændende mærke Patagonia laver beklædning og udstyr til et væld af friluftsaktiviteter som for eksempel [klatring](https://www.friluftsland.dk//klatre...), vandring, surfing, fiskeri, padling og trail running. Fælles for alle produkter er en særdeles stærk bæredygtigt profil og Patagonia har gennem årene været først med mange miljørigtige produktionsteknikker og materialevalg.

Virksomheden blev i sin tid startet af klatreren og surferen Yvon Chouinard, der dyrkede et simpelt, men givende liv. Derfor er der en stor forståelse for kundernes behov for praktisk, simpelt og holdbart udstyr til aktiviteter i naturen. Det bliver især afspejlet i de ukomplicerede designs, hvor der er fokus på enkelhed, funktionalitet og bæredygtighed.

## Køb Patagonia fleecejakker, shorts og anden beklædning til enhver tur eller hverdagseventyr

Patagonia laver mest beklædning og udstyr til turbrug, men mange af deres produkter sigter/passer til hverdagsbrug. For folk der påskønner kvalitet der holder i mange år og som undervejs er fantastisk behageligt og funktionelt, er Patagonia en gave. Det brede kunde- og aktivitet-fokus betyder, at dette mærke tilbyder et varieret udvalg af friluftstøj til både køligere og varmere himmelstrøg. Du kan derfor finde alt fra Patagonia fleecejakker til at holde dig varm gennem de kolde nætter, tekniske, åndbare t-shirts til vandreturen under solen eller dunjakker til belay’en på klatreturen, lejrlivet eller et køligt vinterhalvår i Danmark.

**  
**

## Fokus på naturen og bæredygtigt tøj

Patagonias kærlighed til den vilde natur har gjort dem til aktive deltagere i kampen for at redde naturen og skåne miljøet. Det betyder bl.a., at de hvert år donerer mindst 1% af deres salg til [miljøprojekter og -grupper](https://eu.patagonia.com/dk/en/acti...) over hele verden.

Tøjet fra Patagonia er kendetegnet ved en høj kvalitet og lang holdbarhed, hvilket er med til at  mindske presset på energi og ressourcer. De tænker også over bæredygtighed i deres produktionsprocesser. Blandt andet anvendes der i stor stil genanvendt polyester og økologisk bomuld, hvilket er med til at reducere brugen af olie og sprøjtegift. Patagonia arbejder desuden hele tiden på at udvikle nye, miljørigtige produktionsteknikker, så de fortsat kan være med til at inspirere til nye og højere standarder for bæredygtig beklædning og udstyr til friluftsbrug.