Historien om Friluftsland

Den (lange) historie om, hvordan Friluftsland gik fra 'lille og vågen' til markedets førende Friluftsbutik.

Vores forretninger

Friluftsland-kæden består af elleve forretninger, en Fjällräven Brand Store og et stort centrallager, som danner grundlag for vores webshop.
 
Bemærk: Fjällräven Brand Store fører ikke det fulde Friluftsland.dk-sortiment du finder her i On-line Shoppen. Omvendt fører Fjällräven Brand Store et større sortiment af Fjällräven produkter, end Friluftsland butikkerne.
 
Du er altid velkommen til at besøge én af vores fysiske butikker, hvis du vil undersøge varerne nærmere, eller hvis du vil have personlig vejledning af én af vores eksperter.


Historien om Friluftsland

Vi har næsten rundet de 40 år, men er langtfra fede eller færdige! Vi er stadig friske og faste i troen på, at godt udstyr giver bedre oplevelser :-) Du kan herunder læse en grundig beretning om den lange vej til der, hvor vi står idag.
 
Friluftsland er en Specialforretning med stort S. Vort speciale er udstyr og beklædning til et aktivt friluftsliv – dvs. rygsække, soveposer, telte, jakker, vandrestøvler, sportssandaler osv. Vi udvælger kun produkter af høj kvalitet, som vi selv importerer fra de bedste producenter rundt om i verden. Vores ekspedienter har alle selv erfaring med friluftsliv og er dermed i stand til at yde den seriøse vejledning, der er vores kendemærke. Det bedste grej er ikke billigt, men vores priser er konkurrencedygtige. Samlet er idéen, at den der gør brug af os, kan tilslutte sig vores filosofi: Godt udstyr giver bedre oplevelser.
 
Friluftsland åbnede d. 15. juni 1980 i et kælderlokale i Lundtoftegade på Nørrebro i København. 100 meter længere nede af gaden lå et møntvaskeri og overfor et lummert værtshus, så det var ikke just et forretningsstrøg! Vi havde 16 m2 butikslokale og havde alligevel svært ved at fylde hylderne ud. Efter godt et år med langt mellem kunderne var det derfor nødvendigt at flytte til en bedre beliggenhed, og i september 1981 åbnede vi butikken på Frederikssundsvej 18B, som vi først flyttede fra 10 år senere.

Butikken i Lundtoftegade 
Flot butik!

Den spæde succes

På trods af små lokaler og en beliggenhed i København NV var den nye butik fra starten en succes. Vi satsede den gang som i dag på at indkøbe og sælge udstyr, som vi som entusiastiske friluftsfolk selv kunne stå inde for. Fra september til maj havde butikken kun åbent i eftermiddagstimerne (der var lige nogle studier, der skulle klares om formiddagen), men når det blev læseferie, og efterspørgslen efter udstyr steg, havde vi åbent hele dagen. Allerede fra starten udgav vi et katalog (i første omgang = en fotokopieret prisliste), men ellers var ”mund-til-mund metoden” vores væsentligste markedsføring. Kunderne kunne lide den ærlige, personlige rådgivning og det gode grej, så de fortalte om os ved bålet og i klubhusene rundt omkring. Da vi var startet op fra grunden og var oppe imod store, veletablerede spillere, brugte vi slogans som ”hellere lille og vågen, end…” og ”et friskt alternativ”.
 
 Allerede i 1987 nåede vi kapacitetsgrænsen på Frederikssundsvej, og vi etablerede derfor egen butik i Århus (Skt. Pauls Kirkeplads). Den viste sig imidlertid sværere at holde flydende end forventet, så den lukkede igen i januar 1992. I marts 1991 flyttede vi Københavns-butikken tættere ind mod centrum, nemlig til Frederiksborggade 52. Her fik vi fire gange så meget plads, og kom tæt på Nørreport Station med dens mylder af mennesker. Vi etablerede en klatrevæg og senere et klatretårn i baggården, hvilket gav en masse publicity. Siden åbningen i Frederiksborggade har vi oplevet konstant vækst, og efter talrige udvidelser og ombygninger, råder vi i dag over 4 etager i Frederiksborggade 50-52 (butik, lager og administration) og en Fjällräven Brand Store i Frederiksborggade 44.

Frederiksborggade, 1994

Flere butikker i det ganske danske

Udgivelsen af kataloger, der fra 1991 blev ændret fra et til to om året, gav et kendskab til Friluftsland, der rakte langt ud over København, og det gav i løbet af 90’erne grobund for etableringen af en række butikker ud over landet. I første omgang som franchisebutikker, der så alle senere er blevet opkøbt af Friluftsland A/S. Ideen bag disse butikker har hele tiden været den samme: Vidende personale, seriøs rådgivning og fornuftige priser, så kommer kunderne tilbage.
 
 I 1999 satte vi os for, at lave en egentlig ”butikskæde” ud af det, med alt hvad det indebærer af centrallager, landsdækkende butiksnet, velfungerende ERP-system, forretningsgange etc. Det bragte på mange måder Friluftsland fra ”hobby-niveau”, hvor mange var involveret i det meste, til at være en professionel arbejdsplads med en høj specialiseringsgrad for den enkelte. Hvor vi i 80’erne og 90’erne medarbejdermæssigt var meget præget af deltidsansatte, for hvem arbejdet i Friluftsland blot var et spændende supplement til SU’en, fik vi nu en voksende stab af færdiguddannede, for hvem jobbet er deres levebrød og karrierevej.

Lyngby
Lyngby

Sverige og nye typer af butikker

Butikskæden tog form i starten af det nye årtusinde og i 2011 åbnede vi Friluftsland Lyngby som den nyeste i rækken i Danmark. Overalt hvor vi kom frem var reaktionen den samme: Dejligt med en butik, hvor man kan blive betjent og rart, at ekspedienten ved, hvad hun taler om og er ærlig omkring udstyrets kvaliteter og mangler. Da vores ”bagkontor” med edb, lager og stabsfunktioner samtidig havde udviklet sig til en velfungerende back-up for butikkerne, fandt vi det i februar 2008 værd at forsøge os med at tilbyde svenskerne det samme butikskoncept, og vi overtog derfor to veldrevne friluftsbutikker i Sverige. I 2012 overtog vi butikken ”Playground” i Stockholm. Trods en frisk og anderledes markedsføring var butikken kendt for seriøs vejledning og høj kvalitet, så den passede fint ind i kæden og skiftede efter en periode som ”Friluftsland Playground” navn til blot ”Friluftsland Stockholm”. Svigtende trafik i nærområdet og intensiveret konkurrence i Stockholm gjorde imidlertid, at vi måtte lukke butikken i januar 2015, og Friluftsland Sverige er i dag en ren webshop med kontor i Stockholm. Tag et kig på vores svenske webshop på www.friluftsland.se.
 
 I 2013 udvidede vi kæden med en "brand store" fra Fjällräven, som åbnede 80 meter fra Københavns-butikken i Frederiksborggade 44.
 
Fjällräven Brand Store Copenhagen
Fjällräven Brand Store Copenhagen
Friluftsland på nettet

Friluftslands ambitiøse hjemmeside åbnede i sidste årtusinde - men det holdt hårdt! Faktisk blev siden åbnet for offentligheden d. 31. december 1999 kl. 20! Ambitionen var, og er, at videreføre de gode traditioner fra de fysiske butikker om seriøs vejledning og stilen er derfor teksttung med mulighed for at fordybe sig i detaljen, for den der har interessen. Med hjemmesiden og e-mail nyhedsbrevene har vi fået mulighed for nemt at sprede budskabet om noget af alt det, der foregår ”udenom” butikkerne: Foredrag, ekspeditioner, sponsorater, events etc. Samtidig har også de, der bor langt fra en af vores butikker fået mulighed for at handle. Hjemmesiden gør således friluftsmennesker i stand til at læse mere om produkterne ”hjemmefra”, men med tiden har den også fået en salgsmæssig betydning, selvstændigt eller i forlængelse af et butiksbesøg, hvor man ikke rigtigt kunne beslutte sig.
 
I de senere år, har vi yderligere prioriteret hjemmesiden, ikke mindst med vores blog. Bloggen er dog ikke kun en almindelig blogside, med lidt nyheder i kronologisk rækkefølge. Vi har udvidet den til at være et lille friluftsunivers, hvor man kan finde pakkelister, udstyrsguide, aktivitetsguide, inspiration til ture og meget andet. Se den på www.friluftsland.dk/blog/

En del af en større familie

Efter at have været i privat eje siden starten i 1980, blev Friluftsland i 2017 en del af Fenix Outdoor AB. Fenix Outdoor er noteret på børsen i Stockholm, og ejer andre kendte friluftskæder som Globetrotter i Tyskland og Naturkompaniet i Sverige, foruden friluftsmærker som bl.a. Fjällräven, Hanwag og Primus. For os i Friluftsland var dette gode nyheder – vi har fået en stærkere spiller i ryggen, og kan forsætte vores vækst og hjælpe endnu flere danskere med at få gode oplevelser i naturen.
 
Friluftsland - Godt udstyr, bedre oplevelser!

Fra en start som en lille grim ælling har Friluftsland, på sit eget begrænsede felt, vokset sig stor og fremstår således i dag som den absolut førende kæde på markedet for friluftsudstyr. Vi lægger vægt på, at de ekspedienter, vores kunder møder, har ”prøvet det selv”, holder af naturen og derfor er i stand til at sikre, at kunderne får det rigtige udstyr til deres behov. Vores rødder stammer således fra tiden før betjening gik af mode, og det præger vores forretning. Samtidig ved vi, at det forkerte udstyr kan ødelægge en ellers lovende tur, så vi gør hvad vi kan for at sikre, at det ikke sker. Vi sammenfatter det i mottoet:

Godt udstyr, bedre oplevelser!