Handelsbetingelser

Indledning


www.friluftsland.dk ejes og drives af Friluftsland A/S, CVR-nr. 76 47 03 16 (herefter Friluftsland), Frederiksborggade 52, 1360 København K, 33 13 51 50, info@friluftsland.dk. Disse salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse på køb af varer på www.friluftsland.dk til levering i Danmark, dog ikke Grønland og Færøerne, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Bestilling og betaling

www.friluftsland.dk er åben 24 timer i døgnet, og du kan derfor næsten altid handle. Det kan dog ske, at vi lukker butikken grundet vedligeholdelse. Du kan kun foretage køb, når butikken er åben og tilgængelig. For at handle på www.friluftsland.dk skal du være fyldt 18 år og i besiddelse af gyldigt betalingskort, som vi accepterer. Hvis du endnu ikke er fyldt 18 år, kan du dog alligevel købe varer, hvis du har indhentet din værges accept eller i øvrigt har juridisk ret til at indgå købet.

Vi modtager følgende kort; Dankort, VISA, Mastercard, MAESTRO, Diners

Du kan anvende; Mobilepay, Kortbetaling, Applepay eller Googlepay.

Vi trækker først beløbet fra din konto når vi har afsendt varen til dig.

Du vælger de varer, du vil købe, og lægger dem i ”indkøbskurven”. Du kan helt frem til selve bestillingstidspunktet rette i indholdet af indkøbskurven, og du kan løbende tjekke indholdet samt prisen for varerne. Eventuelle ekstra betalinger for fx fragt og betalingskortgebyrer vil først blive udregnet, umiddelbart inden du er klar til betale. Når du er klar til at bestille, klikker du på ”gå til bestilling” hvor du indtaster dit navn, adresse, e-mail, tlf.nr., betalingsform og vælger leveringsform. Du kan ændre indhold i indkøbskurven helt frem til, du bekræfter dit køb ved at trykke på knappen ”Bestil og betal”. Herefter går din ordre videre til www.friluftsland.dk.
Kvittering for modtagelse af bestilling og ordrebekræftelse

Når du har bestilt en vare hos os, modtager du en kvittering for vores modtagelse af din bestilling. Der er imidlertid først indgået en bindende købsaftale, når du har modtaget en ordrebekræftelse fra os.
Returnering, fortryder du dit køb?
Ønsker du at benytte dine 30 dages fortrydelsesret, skal du returnere produktet uåbnet/ubrugt.

1. Du kan returnere gratis i alle vores butikker, medbring faktura.

2. Du kan benytte den medsendte returlabel, så modregner vi kr. 39,- når vi håndterer din retur. Vi sætter
automatisk dine penge ind på den betalingsmetode du har brugt ved køb.
- Pak de varer du ønsker at returnere og sæt returlabelen på pakken
- Send pakken retur ved nærmeste indleveringssted
- Vi behandler din returnering hurtigst muligt

3. Du kan også selv returnere, du skal returnere med omdeling til:

Friluftsland A/S
Lejrvej 23A
3500 Værløse

Ved tilbagelevering skal du sørge for, at varerne er forsvarligt indpakket. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer. Du skal selv betale udgifterne ved tilbagelevering af varen, når du fortryder. Er varen ny og ubrugt kan returnering også ske i din lokale Friluftsland butik.

Julegaver: Varer købt efter d. 1. oktober, kan byttes/returneres indtil d. 24. januar året efter.

Tilknyttet fil: Retursedel (84 kB)

Reklamation

Hvis der er noget galt med varen
Dit køb af omfattet af købeloven din reklamationsret på køb er derfor 24 måneder eller 2 år, herunder mangelreglerne. Det betyder, at du enten kan få en mangelfuld vare repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd. Gem altid din bon. Bonen er dit købsbevis, dit bevis på hvornår købet er foretaget og hvor meget du har betalt for din vare.

Du skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Vi anbefaler, at du reklamerer så hurtigt som mulig, og inden for 2 måneder efter fejlen blev opdaget. Du kan reklamere ved at kontakte os via mail til kundeservice@friluftsland.dk eller telefonisk 33 14 51 50. Afhængig af den konkrete situation vil du modtage de videre instrukser.
Garanti: Levetid, livstid, lifetime...
Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Typisk angiver hver leverandør en periode af en given varighed. Hvis produktionsfejl viser sig indenfor denne periode, afhjælpes med reparation eller ombytning – efter leverandørens valg.

Nogle producenter tilbyder “lifetime warranty” på deres produkter. Dette bliver desværre nogle gange oversat til livstid, men i denne forbindelse betyder levetid. Endvidere, er det produktets levetid og ikke brugerens livstid eller levetid der refereres til. Afhængig af produkt og intensiteten af brugen af produktet, varierer denne levetid betragteligt. En GORE-TEX jakkes levetid, kan for en almindelig bruger f.eks. være 4-5 år, hvorefter man skønner den har taget den tørn, der kan anses for værende rimelig for produktet. Er man superbruger- f.eks. guide eller skibums, kan jakkens levetid komme helt ned på en sæson! Endelig skal det nævnes, at en “lifetime warranty”, kun dækker fejl i forarbejdning (f.eks. syninger, svejsninger) og materialer - IKKE almindeligt slid på lynlåse, velcro, materialer, m.v.
Ved reklamation, HUSK følgende:
  • Kvittering. Et stigende antal personer forsøger desværre at udnytte vores service, ved at forsøge at indlevere produkter købt i udlandet eller andre butikker. Det er naturligvis uholdbart for os, da en reklamationssagmedfører en del arbejde. En kvittering er også nødvendig, for at validere hvor gammelt produktet er, samt hvilken pris der er betalt for den.

  • Ren-/nyvasket vare. Vi sender din reklamation videre til den relevante producent, hvor servicemedarbejdere håndterer din jakke, sko, rygsæk, osv. Disse mennesker vil gerne have, at varerne de håndterer ikke lugter, er fulde af mudder, eller lign. Derfor er det et krav, at varen skal være renvasket ved indlevering til reklamation. Det er også vigtigt fordi, visse processer i en reparation (eksempelvis reparation af vandtætte limninger/svejsninger) kun bliver holdbar, såfremt der ikke er smuds, sved eller andre partikler der gemmer sig i stoffet (og som ikke kan ses med det blotte øje). Det gør ikke noget, at du ikke kan få din hvide jakke kridhvid - den skal bare en tur i vaskemaskinen :-)
Detaljer omkring returnering af varer
Læs flere detaljer om returnering af webordrer på returformularen.
Når du handler på nettet og hos www.friluftsland.dk har du normalt 30 dages fortrydelsesret, hvor du kan meddele os, at du fortryder købet og derpå returnere varen til os. Fortrydelsesretten løber fra den dag, du har modtaget varen. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag. I tilfælde af flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, men leveres enkeltvis, eller en vare, der leveres i flere partier, løber perioden fra modtagelsen af den sidste vare eller parti. For at gøre fortrydelsesretten gældende, skal du ved en utvetydig erklæring give os meddelelse herom senest 30 dage efter modtagelsen af varen. Dette gøres pr. e-mail, som sendes til kundeservice@friluftsland.dk.

Du må efter modtagelsen alene håndtere varerne på en sådan måde, at du kan fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som de fungerer på. Ved returnering skal varen være ubrugt og fremstå som en ny vare. Eventuelle vedhæng/mærker/originalemballage på varen skal følge med.

OBS: Der gælder følgende undtagelser fra fortrydelsesretten: Monterede ski, tilpasninger (reb i metermål) og ikke plomberede karabiner. Fortrydelsesretten gælder i udgangspunktet ikke gavekort, men vi ombytter normalt gavekort til kontanter i vores fysiske butikker mod forevisning af kvittering/faktura. Dette gælder dog ikke gavekort købt med Forbrugsforeningskort.

Reklamationer skal sendes til:

Friluftsland A/S
Lejrvej 23A
3500 Værløse

Når du returnerer varen, bedes du samtidig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er.
Oplysning om klagemuligheder
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos os kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk. EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse kundeservice@friluftsland.dk.

Persondata


For at kunne handle på www.friluftsland.dk skal du som minimum oplyse:
  • Navn
  • Adresse
  • E-mailadresse
  • Telefon/mobilnummer

Ovenstående data bliver gemt med oplysninger om, hvilke varer du har købt, i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, oplysningerne vedrører, jf. bogføringslovens § 10. Har du oprettet et login til at kunne foretage selvbetjening hos os, vil dine personlige oplysninger samt ordreinformationer dog ikke blive slettet, med mindre du beder os herom. Oplysninger videregives eller sælges ikke til tredjepart, medmindre dette sker i forbindelse med en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af virksomheden. Eventuel videregivelse i sådan situation vil ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende persondatalovgivning. Som kunde har du mulighed for indsigt i vores registrering af data om dig, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne om dette i lov om behandling af personoplysninger og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Friluftsland A/S via e-mail kundeservice@friluftsland.dk.

Cookies

Ved at benytte www.friluftsland.dk skal du acceptere, at vi bruger cookies (Der kommer et lille dialog/samtykke-felt nederst på siden, hvor man kan klikke Acceptér). En cookie er en lille, harmløs datafil, som vi lægger på din computer for at ting som indkøbskurven fungerer, for kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren. En cookie er ikke et program og indeholder ikke virus. Læs meget mere om cookies, via linket nederst på siden.

Lovvalg og værneting

Køb af varer på www.friluftsland.dk er undergivet dansk ret. Enhver tvist afgøres af de ordinære danske domstole.
Tilbagebetaling
Når vi modtager varen, tjekker vi den, og du får tilbagebetalt det beløb, du har indbetalt til os ved købet. Beløbet bliver altid overført til samme betalingsmiddel, som du betalte købet med. Har du fx betalt med kort, tilbageføres købsbeløbet til det betalingskort, du brugte ved købet. BEMÆRK: Du kan miste dit købsbeløb, helt eller delvist. Det sker, hvis varens værdi er forringet, f.eks. ved at:
  • Du har reelt set taget varen i brug
  • Varen er blevet beskadiget mens du havde ansvaret for den
  • Du har håndtereret varen på anden måde, end det var nødvendigt, for at du kunne fastslå varernes art, egenskaber og den
  • måde, som de fungerer på.

Fragt

Din pakke er normalt fremme efter 1-2 dage, men der kan i visse tilfælde gå op til 7 dage. (f.eks. varer fra fjernlager)
  • GLS PakkeShop - Vi har GRATIS fragt i DK til en GLS pakkeshop på alle ordrer over 499 kr. På mindre ordrer koster fragten 19 kr.
  • PostNord - Vi kan levere din pakke med Post Nord hjemmelevering til 49,-.
  • Afhent i butik - Bestil på nettet og få leveret i din lokale Friluftsland butik. GRATIS.
  • Grønland - GRATIS fragt fra 2995,- På mindre ordrer koster fragten 299,- kr.

Varebegrænsning på ARC'TERYX
Vi oplever meget høj efterspørgsel på ARC'TERYX, for at kunne betjene alle vores kunder har vi valgt at man kun kan købe et stk af samme produkt pr. kunde.
Vi forbeholder os retten til at annullere ordre der ikke overholder disse retningslinjer.

Julegaver
For varer købt i perioden 1/10-23/12 gælder fortrydelsesretten frem til 24. januar det efterfølgende år. Julegaver med byttemærke kan byttes til andre varer, mens returneringer, dvs. at få pengene tilbage, kræver også fremvisning af bon.